Collegelid Anka Mulder en professor Rob Mudde openen woensdag 27 september het Teaching Lab. Dit ‘huis’ van de Teaching Academy moet docenten bij elkaar brengen om het onderwijs te innoveren.
Het gele gebouw is toegankelijk met de medewerkerspas, heeft verschillende ‘flexibele’ ruimtes met verrijdbare stoelen en tafels en in het midden staat een meubel met een vreemde vorm dat met stof is bekleed. “We zeiden tegen de architect dat het echt een ander soort gebouw moest worden dan wat er al op de campus te vinden is”, aldus Van Puijenbroek. “Dat is gelukt. Het is heel licht en hoog, waardoor het een fijne plek is om te werken. Je kunt hier goed experimenteren met groepjes studenten, maar bijvoorbeeld ook onderwijsvideo’s opnemen in de videoruimte.”
Het gebouw is meer dan een flexplek, er wordt de komende tijd veel georganiseerd. Zo hebben verschillende onderwijsmanagement teams heidagen, zijn er ‘meet and eats’ waarbij een docent een lezing geeft over een ontwikkeling. Verschillende workshops staan in de planning, zoals een workshop over video’s produceren, maar ook een experimentele workshop over VR. “Dat wordt een soort inloopuurtje met een playground”, vertelt Van Puijenbroek. “Laatst kwam een docent zelf met het idee om een column te schrijven en daarover te discussiëren. Ook dat kan allemaal.”
De opening begint om 14:00, dan zijn er tours door het gebouw. Om 16:00 wordt het gebouw officieel geopend door Anka Mulder en Rob Mudde. Daarna is een ‘Education Innovation market’ met een borrel. “Daarbij wordt elke ruimte tentoongesteld, met een interactief touchscreen, teaching recipes, een peerestafette en docenten laten hun innovaties zien. Zoals Rob Mudde zou zeggen, ‘een georganiseerde chaos’, zoals ook het gebouw moet fungeren.” Opgeven voor de opening kan via de website van het Teaching Lab.
“Het Teaching Lab moet een plek worden waar samenwerking tussen docenten tot stand komt”, zegt Tessa van Puijenbroek, die heeft geholpen het Teaching Lab te realiseren. “Nu kan het gebeuren dat docenten op hun eigen faculteit een plan maken, terwijl docenten op andere faculteiten met precies hetzelfde bezig zijn. Wij willen hen bij elkaar brengen. Het moet geen tijd kosten, maar juist resultaat opleveren. Docenten kunnen dit ook zien als flexplek, waar je kunt zitten om bijvoorbeeld slides aan te passen.”
Geel, hoog en flexibel
Het gele gebouw is toegankelijk met de medewerkerspas. Het heeft verschillende ‘flexibele’ ruimtes met verrijdbare stoelen en tafels en in het midden staat een meubel met een wonderlijke vorm. “We hebben bij de architect benadrukt dat het echt een ander soort gebouw moest worden dan wat er al op de campus te vinden is”, aldus Van Puijenbroek. “Dat is gelukt. Het is heel licht en hoog, waardoor het een fijne plek is om te werken. Je kunt hier goed experimenteren met groepjes studenten, maar bijvoorbeeld ook onderwijsvideo’s opnemen in de videoruimte.”
Het gebouw is meer dan een flexplek, er wordt de komende tijd veel georganiseerd. Zo hebben verschillende onderwijsmanagementteams er heidagen en zijn er ‘meet and eats’ waarbij een docent een lezing geeft over een ontwikkeling. Verschillende workshops staan in de planning, zoals een workshop over video’s produceren en een experimentele workshop over VR. “Dat wordt een soort inloopuurtje met een playground”, vertelt Van Puijenbroek. “Laatst kwam een docent zelf met het idee om een column te schrijven en daarover te discussiëren. Ook dat kan allemaal.”
Georganiseerde chaos
Om 14.00 uur starten er tours door het gebouw. Om 16.00 uur wordt het Teaching Lab officieel geopend door Anka Mulder en Rob Mudde. Daarna is een ‘Education Innovation market’ met een borrel. “Daarbij wordt elke ruimte gepresenteerd, met een interactief touchscreen, teaching recipes, een peerestafette en docenten laten hun innovaties zien. Zoals Rob Mudde zou zeggen, ‘een georganiseerde chaos’. Zo moet het gebouw ook fungeren.”
Bij de opening zijn? Geef je op via de website van het Teaching Lab.
Lees ook: Plek voor wilde ideeën
Roos van Tongeren / Redacteur
Comments are closed.