Henk Hofland gastschrijver TU

De journalist en essayist Henk Hofland is volgend jaar gastschrijver aan de TU. Hofland zal in mei en april de lente twee lezingen en een aantal werkcolleges geven. Hij is vooral bekend als columnist van NRC-Handelsblad, waarin hij onder meer schrijft onder het pseudoniem S.

In zijn werk heeft Hofland vaak blijk gegeven van zijn levenslange fascinatie voor techniek. Vorig jaar publiceerde hij ‘Rederij Hofland : bootjes, karretjes en machines om zelf te maken.’

Rector Wakker benadrukt dat het gastschrijverschap aan de TU niet uitsluitend bestemd is voor auteurs die een literair oeuvre hebben opgebouwd. ,,Als een politicus bijvoorbeeld op indrukwekkende wijze heeft weten te bewijzen een link te kunnen leggen tussen techniek en cultuur zou hij ook voor het gastschrijverschap in aanmerking kunnen komen. Als hij kan schrijven.”

De Vermeer-lezing van Hofland in het Techniekmuseum is voor iedereen toegankelijk. Daarnaast is er een publiekslezing voor de universitaire gemeenschap.

Hofland zal in mei en april de lente twee lezingen en een aantal werkcolleges geven. Hij is vooral bekend als columnist van NRC-Handelsblad, waarin hij onder meer schrijft onder het pseudoniem S. Montag. Zijn bekendste boek is ‘Tegels lichten’ (1972). Eind 1999 werd hij door vakgenoten uitgeroepen tot Journalist van de Eeuw.