Hekken op het fietspad

En toen waren ze er opeens: de hekken op het fietspad. Fietsers over de Mekelweg hebben er een nieuw obstakel bij. Met de herinrichting van de TU-wijk, waar al zo lang over gesproken wordt, heeft het niets te maken.

Het ijzeren gordijn voor het gebouw van Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek staat er tijdelijk voor de veiligheid. Gevolg: een aantal bijna-botsingen van verwarde studenten met het hek, een woud aan verkeersborden en veel meer oversteekbewegingen.

Voor de willekeurige voorbijganger is het een raadsel wat er achter het gaas gaat plaatsvinden. ,,Binnen twee maanden gaat een aannemer met een grote kraan heien vanaf het fietspad”, verklaart W. Rietbroek, vanuit de subfaculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek betrokken bij de grootscheepse verbouwing en herindeling van het gebouw. Samen met ing. J.D. Broekens coordineert hij de bouw en de talrijke interne verhuizingen als gevolg hiervan. In drie fasen wordt vrijwel het hele pand onder handen genomen. Alleen de grote collegezalen komen niet aan bod.

,,In de vijver voor het gebouw worden achttien palen geslagen, zodat we daar een glazen voorgevel kunnen bouwen vóór de oude voorgevel.” De bouwtekeningen laten de plannen zien. Tussen de oude en de nieuwe gevel komen studieplaatsen met computers, twee verdiepingen hoog en met uitzicht op de ganzen.

Ondanks dat het gebouw groter wordt, moet de subfaculteit veel ruimte inleveren. ,,We zaten te ruim en moeten nu indikken. Door de komst van Industrieel Ontwerpen naar ons gebouw krijgen we 19.000 vierkante meter in plaats van 40.000.” Broekens lijkt dit niet als een probleem te zien. ,,Neem deze enorme hal. Daar stonden vroeger verbrandingsmotoren voor een practicum. Maar door de vooruitgang past dat nu in een veel kleinere cel.”

Broekens: ,,Verder moeten de kantoorruimtes aan de huidige eisen worden aangepast. En bovendien zat er nog asbest in het gebouw dat verwijderd moest worden.” In een grote hal die in de eerste bouwfase al onder handen genomen is, wijst Broekens op een glimmende buis. ,,Vroeger was het hier altijd heel warm, nu is er een systeem van klimaatregeling, ook voor de werkruimten.”

De tweede fase is al in volle gang: stortkokers hangen bij de hoofdingang en achter de ramen van het blok bevindt zich een grauwe leegte. Grote houten platen in de centrale hal blokkeren de vertrouwde looproutes. Op 1 juli 2001 is alles weer in orde.