Hedonistisch bierblaten

De Delftse studentenwereld kent veel organisaties en verenigingen. Sommige daarvan leiden een onopvallend bestaan. Vandaag: DHBG Delirium.

Het Delftsch Heeren Borrel Genootschap Delirium is . de naam zegt het al – alleen voor heren. “Mannen onder elkaar, dat is nog steeds de mooiste manier om te borrelen en sigaren te roken”, legt preses Thomas van Milligen de achterliggende visie uit. “Vrouwen kun je op andere manieren ontmoeten.”

Het Genootschap werd opgericht op 3 oktober 1999, als een van de ‘vloten’ (vergelijkbaar met de verticalen bij studentenverenigingen) van roeivereniging Proteus-Eretes. Leden, inmiddels veertig in getal, worden niet individueel gevraagd, maar per boot. Zo ontstaat een hechte en duidelijk structuur. Het ‘beleidspuntje’ dat alleen mannenboten in aanmerking komen, leidt telkens weer tot ‘interessante discussies’ binnen Proteus. Delirium staat garant voor veel lol (stappen in nachtelijk Utrecht, avondje naar Café Delirium in Vlaardingen), activiteiten (bezoek aan sigarenproeverij in Amsterdam, potje golfen) en goede feesten (‘Braq in Iraq’).

Op de maandelijkse HO-borrel wordt de rekening hoofdelijk omgeslagen. Hoofdactiviteit: bierblaten, ofwel zuipen en ouwehoeren. Een hedonistisch clubje dus? “Ja, maar het gaat om de gezelligheid, we zijn geen stelletje alcoholisten. Drinken is toch het kenmerk van alle verenigingen?”

Op de druk bezochte borrels verschijnen de leden in tenue: hemelsblauw overhemd, bordeauxrode bretels en een jaardas. Dat ziet er mooi uit op de barzolder. Om continuïteit binnen de vloot te waarborgen worden vooral mensen gevraagd die zeer actief zijn binnen Proteus. “We zijn in alle commissies te vinden.” Vrouwen zullen er nooit bijkomen, verzekert de preses. De leus luidt niet voor niets ‘DHBG Delirium, een heer is het criterium’. Behalve op het kerstdiner, ‘dan mag geen enkele heer zonder date komen’. (JT)