Hbo’ers laten TU-bieb links liggen

Hbo-studenten maken nauwelijks gebruik van de bibliotheek van de TU Delft. De bieb blijkt tijdens de tentamenperiode ook minder vol te zitten dan verwacht.

Dat blijkt uit de enquête die de bibliotheek op initiatief van studentenraadsfractie Oras afgelopen vakkenperiode heeft gehouden. Oras had de periode daarvóór klachten gekregen van studenten die vonden dat de bieb te vol zat.

De fractie vroeg zich af of de drukte te verklaren zou zijn door een toename van het aantal studenten van de Haagse Hogeschool en InHolland in Delft, die immers ook gebruik mogen maken van de TU-bibliotheek.

Daarom telden de enquêteurs de bezoekers van de bieb in de week van 21 tot en met 27 januari dagelijks op verschillende tijdstippen en vroegen zij iedereen wat hun achtergrond was.

Uit de rondvraag blijkt het rond het middaguur het drukst in de bieb. Ook blijkt het aantal hbo’ers verwaarloosbaar. De piek lag op 615 bezoekers op maandagmiddag half één. Dat is 69 procent van het totaal. En maar vier van de 615 mensen waren hbo-student.

Ruimte genoeg, dus, zou je zeggen. Toch ligt dat volgens Cleo van Nispen van de bibliotheek niet zo eenvoudig. “Ik heb me laten vertellen dat 85 procent het maximaal vulbare is, 100 procent haal je nooit. Dan kan het bij 70 procent voor sommige studenten dus best druk aanvoelen.”

Vandaar dat de bibliotheek de studenten tegemoet wil komen. De volgende tentamenperiode blijven er net als nu meer tafels dan voorheen staan in de hal en is de vierde verdieping van de kegel weer open.

De Oras-fractie is aangenaam verrast door de uitkomsten van het onderzoek, vertelt fractielid Anne Dijkstra. “Klachten zijn toch altijd subjectief. Nu kunnen we zeggen dat er geen direct tekort aan studieplaatsen is.”

Toch moet volgens haar de drukte die studenten wel degelijk voelen ergens vandaan komen. “Misschien staan de tafels te dicht op elkaar”, denkt zij.

Dijkstra wil nu eerst zien hoe het de komende vakkenperiode gaat in de bibliotheek. Als studenten dan nog steeds klagen, zou er volgens haar gedacht kunnen worden aan schotjes tussen de studieplekken, zoals die er al zijn in de glazen hal. “Want de drempel blijkt hoog om zonder schotjes tussen twee mensen in de gaan zitten.”

Dijkstra is verbaasd over het lage aantal hbo’ers in de bieb. Zij wil de situatie wel in de gaten blijven houden. “We willen volgend jaar een vervolgonderzoek. Dan zijn er meer hbo’ers in Delft en is de bibliotheek misschien ook bekender bij hen.”