Hbo-man Frans Leijnse invloedrijkste bestuurder

none Frans Leijnse, voorzitter van de HBO-Raad, is volgens insiders de invloedrijkste man in hogeronderwijsland. De Twentse rector Frans van Vught staat op plaats vier. Delft ontbeert een man met invloed.

/strong>

Scienceguide.org, een internetcommunity voor mensen die in het hoger onderwijs werken, peilde de mening van een kleine zestig door haarzelf verkozen sleutelfiguren in het hoger onderwijs. Onder hen waren bestuurders, politici, beleidsmedewerkers en journalisten, Wie heeft – buiten uiteraard minister Hermans – de meeste invloed, wilde Scienceguide weten.

Frans Leijnse steekt volgens de ondervraagden duidelijk boven zijn collega’s uit, zo blijkt. Behalve als voorzitter van de HBO-raad oefent hij zijn invloed ook uit als Kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Daarnaast heeft het oud-Tweede-Kamerlid (PvdA) nog steeds zeer goede contacten in de Haagse politiek.

Ondanks de koppositie voor de hogeschoolman hoeven de universiteiten niet te vrezen voor te weinig invloed. Frans van Vught (rector van de Universiteit Twente) staat op plaats vier in de top-tien, Sijbolt Noorda (Universiteit van Amsterdam) op zes en Jan Veldhuis (Universiteit Utrecht) op zeven.

Hoger nog scoren Hans Adriaansens (de man die met zijn Utrecht University College de rest van academisch Nederland op jaren achterstand zette in de bachelor-masterdiscussie) en Roel in ’t Veld (alomtegenwoordig als adviseur en op conferenties, congressen, symposia en wat dies meer zij). Zij staan op plaats twee en drie van de Scienceguidelijst.

De naam van minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos is het meest verrassend in de top-tien. Niet alleen omdat zij de enige vrouw is, maar veel meer nog omdat zij officieel geen functie in het onderwijs heeft. Volgens insiders roert de voormalige staatssecretaris van Onderwijs zich ook nu nog danig in kabinetsdiscussies over hoger onderwijs.

Steenkamp

Ook verrassend is de aanwezigheid van secretaris-generaal Oosterwijk van het ministerie van Economische Zaken op een apart lijstje toekomstige sleutelfiguren. Volgens Scienceguide staat dat ministerie in de coulissen te popelen om zijn invloed op het hoger onderwijs te vergroten.

Kamerleden zijn zo goed als afwezig op de lijst. Logisch, vindt Scienceguide zelf, want ‘veel onderwijswetgeving passeert de Kamer rustig voortkabbelend’. Alleen CDA’er Camiel Eurlings wordt regelmatig genoemd als ‘veelbelovend’. Op dat lijstje komt ook voorzitter d’Hondt van de vereniging van universiteiten Vsnu voor. Die is klaarblijkelijk te kort in functie (nog geen jaar) om nu al tot de tien invloedrijksten te worden gerekend.

De voorzitters van de studentenbonden ISO en Lsvb ten slottebevinden zich in een groepje runners up dat vooral de publieke opinie beïnvloedt. In datzelfde groepje bevindt zich overigens ook Frank Steenkamp, niet als hoofdredacteur van het Hoger Onderwijs Persbureau, maar als de man achter de Keuzegids Hoger Onderwijs. (HOP)

Steenkamp