Hallo Venray en Metal Molly op IO-festival

Hallo Venray en Metal Molly zijn de grote namen op het IO-festival dat op vrijdag 15 maart wordt gehouden. Verspreid over drie podia treden een kleine vijftien bands op in het gebouw van de faculteit Industrieel Ontwerpen aan de Drebbelweg.

br />
Het Delfts/Haagse Hallo Venray rond de charismatische zanger/gitarist Henk Koorn is sinds de verschijning van de cd ‘The More you Laugh the Hornier due gets’ geen onbekende in het Nederlandse clubcircuit. De band bracht onlangs een nieuwe cd uit met de beproefde countrygitaarrock waarin de geest van Neil Young rondwaart.

Metal Molly (vrij naar Iron Maiden) maakt in tegenstelling tot de naam doet vermoeden geen metal, maar schippert tussen het geluid van Bettie Serveert en dat van wijlen Nirvana. De uit België afkomstige band zou onlangs in De Eland optreden maar dat concert werd door ziekte afgelast. Wel verving de band onlangs in Utrecht de Britse melancholicus Morrisey als support act van David Bowie.

Op het hoofdpodium staan verder The Bouncers (ska uit Haarlem), die de avond afblust, de Brotherhood Foundation (rapmetal uit Tilburg) en Er was eens. Deze laatste opent de avond op het hoofdpodium met het soort Nederlandstalige reggae waar vroeger Doe Maar patent op had.

Op het kleine podium vindt onder meer wegens gebrek aan succes het afscheidsconcert plaats van JAB (Just Another Band), die melodieuze hardcore maakt. Ook op dit podium staan de Mellow Mothers (voorheen Misty Brew), Pal uit Den Haag en Deire, die vorige jaar in de finale van de Grote Prijs stond.

In de akoestische zaal staat een optreden op het programma van Lonely People’s Party, die nummers van filmsoundtracks covert. Daarnaast is Mumtuz Jafri, winnaar van het cabaretfestival Camaratten, geboekt.

Thema van het IO-festival is ‘Zero Gravity’. De voorverkoop van het science-fictionfeest begint woensdag. Prijs: 15 gulden voor ID-leden, 17,50 voor niet-leden en twintig gulden aan de deur. (H.O.)

Henk Orsel

Henk Orsel