Hal aula krijgt ‘vriendelijker’ uitstraling

De hal van de aula krijgt een nieuwe inrichting en daarmee een vriendelijker uitstraling. Het ‘lege, koude en kille’ imago moet verdwijnen.

Het ontwerp voor de opstelling komt van de twee bouwkundestudenten Joost Wetzel en Mathieu de Danschutter. Zij deden in de zomer van 2005 mee aan een prijsvraag voor een nieuwe balie, die de huidige TU-shop en de portiersloge moest vervangen.

De twee studenten wonnen de prijsvraag, maar na gesprekken met de initiatiefnemers van de wedstrijd bleek al gauw dat ook de andere kant van de hal een oppepper kon gebruiken. Dus gingen Wetzel en De Danschutter terug naar de tekentafel.

Dat mondde uit in twee strak ogende paviljoens, verlicht door grote vlakken met led-lampjes die allerlei kleuren kunnen aannemen. In het paviljoen aan de rechterzijde komen een aangepaste TU-shop en een informatiebalie voor studenten, medewerkers en bezoekers.

In het andere paviljoen zit een kleine garderobe en staan banken, die bij grote congressen om te bouwen zijn tot balies. Als dat gebeurt, kunnen ook de achtermuren met vitrines zo opendraaien dat er een grote garderobe voor zevenhonderd jassen zichtbaar wordt. Om deze jassen vervolgens weer aan het oog te onttrekken, kunnen twee projectieschermen uit het plafond neergelaten worden. Daarop kan bijvoorbeeld congresinformatie worden geprojecteerd.

Volgens de manager van de aula, Leon Huijbers, is dit ontwerp een enorme verbetering. “De hal is vaak leeg, kil en koud. Links is nu een gat met lege jassenrekken die alleen bij congressen worden gebruikt. Bovendien verdwijnt de portiersloge, waardoor de hal bij binnenkomst al opener en vriendelijker oogt.”

Huybers is ook blij dat Wetzel en De Danschutter bankjes hebben opgenomen in hun ontwerp. “Daardoor is er nu een plek waar mensen met elkaar kunnen afspreken.” (SB)