Groningse studenten omzeilen tempo-eisen

Deze truc om studieschuld te omzeilen is toegepast door tien à twintig studenten van de faculteit Techniek van de Hanzehogeschool van Groningen. Vermoedelijk hebben zij zich laten inspireren door columnist Herman Beks van het HBO-Journaal, die in het meinummer van dat blad de tip gaf om op deze manier aan de temponorm te voldoen.

De decaan van de faculteit wist ook van de vluchtroute, maar stelde studenten daarvan alleen op de hoogte als zij er nadrukkelijk naar vroegen. ,,Ik vind het nog net geen fraude, maar het is wel oneigenlijk gebruik van studiefinanciering.” De Hanzehogeschool staat volgend jaar niet meer toe dat een vak twee keer kan meetellen voor de tempobeurs. De hogeschool loopt daarmee keurig in de pas van het ministerie, dat deze vluchtroute zo snel mogelijk wil afdichten.

In het komende nummer van het HBO-Journaal geeft columnist Beks onder het motto ‘Hoe komen studenten aan hun centen’ een nieuwe tip. Dit keer gaat het om deeltijdstudenten die op bijstandsniveau moeten rondkomen. Zij kunnen volgens hem te allen tijde een tegemoetkoming in de studiekosten claimen. (HOP/M.t.W.)

Studenten die te weinig studiepunten hebben gehaald om te voldoen aan de norm van de tempobeurs, kunnen zich inschrijven voor een tweede studie waar zij veel vrijstellingen krijgen. Ze hoeven die vakken dan niet te volgen, maar krijgen er wel studiepunten voor die meetellen voor de tempobeurs. Zo voorkomen zij dat hun beurs wordt omgezet in een lening.