Groen licht voor leerrechten

Ondanks de stroom van kritiek wil de Tweede Kamer dat het nieuwe bekostigingsstelsel voor het hoger onderwijs in september 2007 van start gaat.

Desnoods moeten de ‘leerrechten’ van staatssecretaris Rutte tijdelijk worden opgenomen in de huidige wet op het hoger onderwijs. Langer uitstel is niet wenselijk, vindt een kamermeerderheid.

In het nieuwe stelsel kunnen studenten zes jaar onderwijs ‘kopen’: vier voor de bachelor, en twee voor de master. Studenten zetten hun leerrechten in brokken van een halfjaar in, zodat ze tussentijds kunnen wisselen van instelling. Zijn de leerrechten op, dan gaat de student fors meer betalen. De TU Eindhoven heeft al een collegegeld van meer dan achtduizend euro aangekondigd . een bedrag dat overigens pas na 2010 mag worden gevraagd.

Het nieuwe systeem is bepaald omstreden. Studentenorganisaties zien het als een bezuiniging en universiteiten verzetten zich tegen de administratieve rompslomp die bij het halfjaarstelsel komt kijken. De Onderwijsraad en de Raad van State gaven aan ernstig te betwijfelen of de leerrechten het onderwijs wel beter en flexibeler maken, zoals Rutte aanneemt.

CDA en PvdA vinden de leerrechtenplannen bovendien te star, zo bleek deze week bij de behandeling in de Tweede Kamer. De partijen dienden samen een alternatief plan in waarin studenten hun leerrechten per maand kunnen verzilveren, terwijl universiteiten en hogescholen in principe per jaar worden bekostigd. Staatssecretaris Rutte kan met beide plannen leven. “Ik laat het aan de Tweede Kamer over, al moeten we kijken in hoeverre de voorstellen invloed hebben op de bureaucratie.”

Rutte voelt weinig voor het idee van PvdA en CDA dat studenten zelf mogen weten hoe en wanneer zij hun leer- en uitlooprechten verzilveren. “Dat zou kunnen betekenen dat studenten door al hun leerrechten heen zijn vóór ze aan hun master beginnen. Dat lijkt me geen goede prikkel.”

Het eindoordeel van de Tweede Kamer volgt nog: Rutte kondigde een wijzigingsvoorstel aan en gaat daarna nog een keer met de Kamer in debat. (HOP/MK)

Meer weten? Kijk op www.delta.tudelft.nl voor leerrechten in vraag en antwoord.

www.delta.tudelft.nl

Meer weten? Kijk op www.delta.tudelft.nl voor leerrechten in vraag en antwoord.

www.delta.tudelft.nl