Campus

GRIPP on products

Een beetje IO-er begint een eigen ontwerpbureau. Nu zijn deze bedrijfjes in Delft niet echt zeldzaam, en om je als starter te onderscheiden van de massa’s moet je je specialiseren.

René Dings en Frank van Polanen Petel denken dat de dagelijkse ergernis met apparaten voldoende kansen biedt voor een onderneming. Hun imperium van gebruiksvriendelijkheid begint bescheiden, in een voorkamer van een flat in Poptahof Zuid.

,,Veel beginnende ontwerpbureaus roepen dat ze alles doen, van grafische vormgeving tot productontwerpen, maar dat is voor producenten van pak ‘m beet machines meestal niet concreet genoeg”, meent Van Polanen Petel. ,,Die zeggen dan al snel: Oh, maar wij hebben niet zoveel te maken met vormgeving.”

,,Wij profileren ons daarom als specialisten in user interface design, de ontwikkeling van het contactvlak tussen de gebruiker en een product. Dit betekent eigenlijk dat wij gebruiksvriendelijkere producten ontwerpen, want op dat gebied valt nog een hoop te verbeteren. Denk maar eens aan het programmeren van een videorecorder, of die kaartjesautomaat van de HTM. Dankzij ons krijgt de gebruiker weer grip op producten, en de opdrachtgever meer greep op zijn productontwikkeling. Vandaar: GRIPP on products. En GRIPP met dubbel p is natuurlijk meer dan zomaar grip.”

Dings en Van Polanen Petel vormen een maatschap en werken elke dag ‘braaf’ van negen tot zes. ,,Als we dat aan vrienden en kennissen vertellen, vinden ze dat best raar omdat we nog geen echte opdrachten hebben. Maar met de acquisitie en het voorbereiden van een bedrijfsbezoek kan je echt een hele dag vullen”, verklaart Van Polanen Petel. ,,We nemen ook veel initiatief door bij een bedrijfsbezoek alvast een paar productideeën te presenteren. Wel zo oningevuld mogelijk natuurlijk om te voorkomen dat ze ermee aan de haal gaan, maar als je ze op een mooie manier presenteert zijn bedrijven meestal erg enthousiast.”

Het duo reist sinds anderhalve maand stad en land af op zoek naar opdrachtgevers, maar ondanks een redelijk aantal bemoedigende reacties is de orderportefeuille vooralsnog onaangenaam leeg. ,,Het grootste probleem is het vinden van klanten die ons nú nodig hebben”, verzucht Van Polanen Petel. ,,De meeste bedrijven die we hebben benaderd zijn wel geïnteresseerd, maar ze zeggen allemaal dat we over twee maanden nog maar eens moeten bellen.” Dings, optimistisch: ,,Over twee maanden krijgen we het als het goed is dus hartstikke druk.”

De bedrijfsruimte van GRIPP is gevestigd in een voormalige slaapkamer. Een rustgevende perzikkleur verraadt het vroegere gebruik, maar in het krap bemeten kantoor kunnen eventuele klanten niet worden ontvangen. Dings en Van Polanen Petel zijn daarom geregeld op pad in hun negentien jaar oude Opel Kadett. ,,Maar hij verkeert in perfecte staat”, benadrukt Van Polanen Petel. ,,Het bedrijf heeft nu overigens maar een halve auto ter beschikking, want de andere helft is van mijn vriendin.Maar zomer volgend jaar wil ik echt dat we in een betere ruimte zitten.”

Dings: ,,Als we een bedrijf bezoeken, spelen we onderweg trouwens vaak die Randstad-reclame na. Dan zeg ik: ‘Leer toch eens groot denken!’ Of: ‘Jij hebt écht geen visie.’ En: ‘Mag ik alsjeblieft weten waar we naar toe gaan?’. Daar reageert Frank dan weer op. Dat oefenen we op de heenweg zodat het er op de terugweg vlot uitkomt als we een echte opdracht binnen hebben.”

Hoewel de zaken ‘wel wat sneller’ zouden mogen gaan, is het ondernemerschap tot nu toe geen teleurstelling. ,,De papieren rompslomp waar je in het begin zo tegen op ziet valt eigenlijk wel mee”, oordeelt Van Polanen Petel. ,,Ik had me er meer heisa bij voorgesteld; je hebt een bedrijf voor je het weet. En ik geloof echt dat wij dit bureau draaiende zullen weten te houden.”

,,Dat weet ik wel zeker”, vult Dings aan. ,,Het Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf heeft op basis van onze plannen en ondernemerscapaciteiten een advies uitgebracht over de te volgen koers, en volgend jaar moeten we een omzet van 187.500 gulden kunnen draaien. Het staat er écht. Dat valt dus niet tegen.”

De afgelopen weken hebben zo’n veertig bedrijven een mailing van GRIPP ontvangen. ,,We worden nu zelfs al gebeld door bedrijven die we niet zelf benaderd hebben. Een mijlpaal”, aldus Van Polanen Petel. ,,En elke mijlpaal vieren we natuurlijk met zelfgebrouwen bier”, merkt Dings op. ,,Voordat dat geklaard is moeten we overigens ook altijd twee maanden wachten.”

Ralph Oei

Een beetje IO-er begint een eigen ontwerpbureau. Nu zijn deze bedrijfjes in Delft niet echt zeldzaam, en om je als starter te onderscheiden van de massa’s moet je je specialiseren. René Dings en Frank van Polanen Petel denken dat de dagelijkse ergernis met apparaten voldoende kansen biedt voor een onderneming. Hun imperium van gebruiksvriendelijkheid begint bescheiden, in een voorkamer van een flat in Poptahof Zuid.

,,Veel beginnende ontwerpbureaus roepen dat ze alles doen, van grafische vormgeving tot productontwerpen, maar dat is voor producenten van pak ‘m beet machines meestal niet concreet genoeg”, meent Van Polanen Petel. ,,Die zeggen dan al snel: Oh, maar wij hebben niet zoveel te maken met vormgeving.”

,,Wij profileren ons daarom als specialisten in user interface design, de ontwikkeling van het contactvlak tussen de gebruiker en een product. Dit betekent eigenlijk dat wij gebruiksvriendelijkere producten ontwerpen, want op dat gebied valt nog een hoop te verbeteren. Denk maar eens aan het programmeren van een videorecorder, of die kaartjesautomaat van de HTM. Dankzij ons krijgt de gebruiker weer grip op producten, en de opdrachtgever meer greep op zijn productontwikkeling. Vandaar: GRIPP on products. En GRIPP met dubbel p is natuurlijk meer dan zomaar grip.”

Dings en Van Polanen Petel vormen een maatschap en werken elke dag ‘braaf’ van negen tot zes. ,,Als we dat aan vrienden en kennissen vertellen, vinden ze dat best raar omdat we nog geen echte opdrachten hebben. Maar met de acquisitie en het voorbereiden van een bedrijfsbezoek kan je echt een hele dag vullen”, verklaart Van Polanen Petel. ,,We nemen ook veel initiatief door bij een bedrijfsbezoek alvast een paar productideeën te presenteren. Wel zo oningevuld mogelijk natuurlijk om te voorkomen dat ze ermee aan de haal gaan, maar als je ze op een mooie manier presenteert zijn bedrijven meestal erg enthousiast.”

Het duo reist sinds anderhalve maand stad en land af op zoek naar opdrachtgevers, maar ondanks een redelijk aantal bemoedigende reacties is de orderportefeuille vooralsnog onaangenaam leeg. ,,Het grootste probleem is het vinden van klanten die ons nú nodig hebben”, verzucht Van Polanen Petel. ,,De meeste bedrijven die we hebben benaderd zijn wel geïnteresseerd, maar ze zeggen allemaal dat we over twee maanden nog maar eens moeten bellen.” Dings, optimistisch: ,,Over twee maanden krijgen we het als het goed is dus hartstikke druk.”

De bedrijfsruimte van GRIPP is gevestigd in een voormalige slaapkamer. Een rustgevende perzikkleur verraadt het vroegere gebruik, maar in het krap bemeten kantoor kunnen eventuele klanten niet worden ontvangen. Dings en Van Polanen Petel zijn daarom geregeld op pad in hun negentien jaar oude Opel Kadett. ,,Maar hij verkeert in perfecte staat”, benadrukt Van Polanen Petel. ,,Het bedrijf heeft nu overigens maar een halve auto ter beschikking, want de andere helft is van mijn vriendin.Maar zomer volgend jaar wil ik echt dat we in een betere ruimte zitten.”

Dings: ,,Als we een bedrijf bezoeken, spelen we onderweg trouwens vaak die Randstad-reclame na. Dan zeg ik: ‘Leer toch eens groot denken!’ Of: ‘Jij hebt écht geen visie.’ En: ‘Mag ik alsjeblieft weten waar we naar toe gaan?’. Daar reageert Frank dan weer op. Dat oefenen we op de heenweg zodat het er op de terugweg vlot uitkomt als we een echte opdracht binnen hebben.”

Hoewel de zaken ‘wel wat sneller’ zouden mogen gaan, is het ondernemerschap tot nu toe geen teleurstelling. ,,De papieren rompslomp waar je in het begin zo tegen op ziet valt eigenlijk wel mee”, oordeelt Van Polanen Petel. ,,Ik had me er meer heisa bij voorgesteld; je hebt een bedrijf voor je het weet. En ik geloof echt dat wij dit bureau draaiende zullen weten te houden.”

,,Dat weet ik wel zeker”, vult Dings aan. ,,Het Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf heeft op basis van onze plannen en ondernemerscapaciteiten een advies uitgebracht over de te volgen koers, en volgend jaar moeten we een omzet van 187.500 gulden kunnen draaien. Het staat er écht. Dat valt dus niet tegen.”

De afgelopen weken hebben zo’n veertig bedrijven een mailing van GRIPP ontvangen. ,,We worden nu zelfs al gebeld door bedrijven die we niet zelf benaderd hebben. Een mijlpaal”, aldus Van Polanen Petel. ,,En elke mijlpaal vieren we natuurlijk met zelfgebrouwen bier”, merkt Dings op. ,,Voordat dat geklaard is moeten we overigens ook altijd twee maanden wachten.”

Ralph Oei

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.