Griepprikadvies van Studentenpraktijk Delft

Elke winter krijgt ongeveer één op de tien mensen de griep. Meestal verloopt dit zonder complicaties, maar voor sommigen zijn de risico’s op complicaties iets groter. Deze mensen worden jaarlijks opgeroepen voor de griepprik. Deze beschermt tegen de ernstige gevolgen van de meest voorkomende griepvirussen. De kans op het krijgen van de griep wordt daarmee veel kleiner. Tegen ‘gewone’ verkoudheden of een covid-19 infectie beschermt hij niet.

Mensen die in aanmerking komen voor de griepprik zijn:

• Mensen met een hartziekte
  • Mensen met een longziekte (o.a. astma, waarbij dagelijks medicatie wordt gebruikt)
  • Mensen met suikerziekte
  • Mensen met een nierziekte met een verminderde nierfunctie
  • Mensen met een verminderde weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling (bijvoorbeeld recente beenmergtransplantatie, HIV, leukemie, chemotherapie)

Uit onderzoek is gebleken  dat nieuwe groepen -naast de bestaande doelgroepen- voordeel kunnen hebben van de griepvaccinatie. Dit betreft oa zwangeren vanaf 22 weken zwangerschap en mensen met sterk overgewicht. Wilt u weten of u in één van deze nieuwe groepen valt; raadpleeg dan de info over de griepprik op de website van het RIVM.

Studenten die patiënt zijn bij de Studentenpraktijk Delft en binnen de bovengenoemde groepen vallen, kunnen bellen naar de praktijk om hiervoor een afspraak te maken (015-7999050).

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl