Onderwijs

Grenzeloze ambitie

Grenzeloze ambitie was het thema van de opening van het academische jaar. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat hield een vurig pleidooi voor meer ondernemerschap.

Hij was een beetje aan de late kant. Maar dat kwam natuurlijk niet omdat hij in de file had gestaan. “Als enige in Nederland mag ik dat excuus niet gebruiken”, lachte minister Eurlings. Nee, hij was iets te lang blijven hangen bij de racekart van het DUT Racing Team in de hal voor het auditorium.

Met een lofzang over deze zuinige wagen waarmee Delftse studenten afgelopen juli op het Formule 1 circuit in Silverstone (Groot-Brittannië) de eerste prijs wonnen voor beste design, leidde Eurlings zijn pleidooi in voor lef en ondernemerschap.

De opkomst voor de opening van het academische jaar was zo groot dat lang niet iedereen naar binnen mocht in verband met de brandveiligheid.
Het beruchte woord VOC-mentaliteit nam de minster niet in de mond, maar zijn hele speech ging er wel over. “Nederland moet lef tonen, de wereldeconomie omarmen, handel drijven zoals in de zeventiende eeuw en innoveren”, aldus de minister.

Die boodschap ging er goed in bij de studenten. Niet in het minst omdat de economie het de komende jaren volgens Eurlings vooral van ingenieurs moet hebben. “BV Nederland verwacht heel veel van jullie. Ik ben trots op de TU, dat die zo aan de weg timmert.”

Als voorbeeld van Delftse verdienste noemde Eurlings onder meer de composiet glare die aan de TU is ontwikkeld en die is verwerkt in het nieuwste toestel van Airbus, de A380. “Wij spelen in de eredivisie van de luchtvaart. Dankzij glare is de A380 het groenste toestel per passagierskilometer.”

De minister hield het in zijn toespraak niet bij loze woorden. Als de studenten beloven creatief en innovatief te zijn en in de voetstappen proberen te treden van prominente TU-alumni zoals Gerard Philips en Cornelis Lely, dan belooft de overheid volgens Eurling in ruil om de besluitvormingstijd over infrastructurele projecten te halveren. “Nog voordat jullie eerste semester voorbij is, wordt er een besluit genomen over de A4-Midden-Delftland”, voegde hij daaraan toe.

Voorzitter van het college van bestuur, Dirk Jan van den Berg, vertelde dat de TU op de zeventiende plaats staat in de top honderd van ’s werelds beste technische universiteiten volgens de Times higher education supplement ranking.

De universiteit zal de komende jaren meer concurrentie te duchten krijgen van universiteiten in het buitenland, aldus Van den Berg. “China investeert massief in onderwijs en R&D. En ook veel Europese landen steken er veel geld in. Nederland investeert minder dan het EU-gemiddelde.”

Om haar positie in de ranking vast te houden, moet de TU meer over de grenzen heen gaan werken en samenwerkingsverbanden smeden met internationale onderzoeksinstituten en bedrijven, aldus Van den Berg.

Ook ziet de TU zich voor de uitdaging gesteld om een groeiend aantal studenten op te leiden. “Het aantal vooraanmeldingen is dit jaar met 23 à 24 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het geld is niet toegenomen. De budgetten komen onder spanning te staan.”

Van den Berg heeft ook goede hoop dat de TU bij de Europese unie geld kan aanboren omdat toepassingsgericht onderzoek – waar de TU sterk in is – daar in goede aarde valt.

Sharon Goh uit Singapore, masterstudent industrieel ontwerpen

Sharon Goh loopt bijna een jaar rond in Delft. Nederlanders zijn vriendelijk, direct en eerlijk tegen je, heeft zij in die periode ervaren. “Daar houd ik wel van, want ik ben zelf van nature ook vrij direct. Ik heb leuke Nederlandse vrienden.” Verder valt haar op dat Nederlanders houden van lol maken. “Soms denk ik wel eens dat ik zelf te serieus ben, alleen maar bezig met hard werken. Van Hollanders leer ik om ook plezier te hebben.”
Praat haar niet van het weer of de lunch. “Ik houd niet van brood. Ik haal mijn lunch op de TU niet in de kantine. Ik kook thuis rijst en die neem ik mee. In Singapore ben ik gewend veel warme maaltijden te eten. Ik houd ook niet van het weer hier. Veel te koud, brrr.”
En dan is er natuurlijk het onvermijdelijk ter sprake komende fenomeen de fiets, in haar woorden ‘the bicycle thing’. “Daar houd ik heel erg van. In Singapore zijn de wegen erg druk. Er zijn geen aparte fietswegen of –paden. Hier fiets ik graag. Het is goedkoop, snel en gemakkelijk. In het begin moest ik wel wennen aan het snelle fietsen van veel mensen.”

Hij was een beetje aan de late kant. Maar dat kwam natuurlijk niet omdat hij in de file had gestaan. “Als enige in Nederland mag ik dat excuus niet gebruiken”, lachte minister Eurlings.

Nee, hij was iets te lang blijven hangen bij de bio-ethanol-racewagen van het DUT Formula Student
Racing Team en de waterstof
kart van het Delftse raceteam Greenchoice Forze, beiden geparkeerd in de hal voor het auditorium. Met een lofzang over deze zuinige, prijswinnende wagens, leidde
Eurlings zijn pleidooi in voor lef en ondernemerschap.

De opkomst voor de opening van het academische jaar was zo groot dat lang niet iedereen naar binnen mocht in verband met de brandveiligheid.
Het beruchte woord VOC-mentaliteit nam de minister niet in de mond, maar zijn hele speech ging er wel over. “Nederland moet lef tonen, de wereldeconomie omarmen, handel drijven zoals in de zeventiende eeuw en innoveren”, aldus de minister.

Die boodschap ging er goed in bij de studenten. Niet in het minst omdat de economie het de komende jaren volgens Eurlings vooral van ingenieurs moet hebben. “BV Nederland verwacht heel veel van jullie. Ik ben trots op de TU, dat die zo aan de weg timmert.”

Als voorbeeld van Delftse verdienste noemde Eurlings onder meer de composiet glare die aan de TU is ontwikkeld en die is verwerkt in het nieuwste toestel van Airbus, de A380. “Wij spelen in de eredivisie van de luchtvaart. Dankzij glare is de A380 het groenste toestel per passagierskilometer.”

De minister hield het in zijn toespraak niet bij loze woorden. Als de studenten beloven creatief en innovatief te zijn en in de voetstappen proberen te treden van prominente TU-alumni zoals Gerard Philips en Cornelis Lely, dan belooft de overheid volgens Eurlings in ruil om de besluitvormingstijd over infrastructurele projecten te halveren. “Nog voordat jullie eerste semester voorbij is, wordt een besluit genomen over de A4-Midden-Delfland”, voegde hij daaraan toe.

Voorzitter van het college van bestuur, Dirk Jan van den Berg, vertelde dat de TU Delft op de zeventiende plaats staat in de top honderd van ’s werelds beste technische universiteiten volgens de Times higher education supplement ranking.

De universiteit zal de komende jaren meer concurrentie krijgen van universiteiten in het buitenland, aldus Van den Berg. “China investeert massief in onderwijs en R&D. En ook veel Europese landen steken er veel geld in. Nederland investeert minder dan het EU-gemiddelde.”

Om haar positie in de ranking vast te houden, moet de TU meer over de grenzen heen werken en samenwerkingsverbanden smeden met internationale onderzoeksinstituten en bedrijven, aldus Van den Berg.

Ook ziet de TU zich voor de uitdaging gesteld om een groeiend aantal studenten op te leiden. “Het aantal vooraanmeldingen is dit jaar met 23 à 24 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het geld is niet toegenomen. De budgetten komen onder spanning te staan.”

Van den Berg heeft ook goede hoop dat de TU bij de Europese Unie geld kan aanboren omdat toepassingsgericht onderzoek – waar de TU sterk in is – daar in goede aarde valt.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.