Wetenschap

Goed onderzoek overleeft ook zonder status

,,Colos staat voor Conceptual Learning Of Science en is begonnen in 1988 op initiatief van de Amerikaan Zvanko Fazarinc”, vertelt Liedorp, werkzaam bij de vakgroep netwerktheorie. ,,Het principe is dat de natuur geen wiskunde kent – wiskunde is een abstractie die is afgeleid uit het onderliggende proces. Wat wij proberen is die basisconcepten door te rekenen met krachtige computers. Dat gaat dus een stap dieper.”

Met andere woorden: een botsend voorwerp kent de wetten van Newton niet, maar reageert op krachten in zijn omgeving. Met een simulatie van al die krachten zou je uiteindelijk op de wetten van Newton moeten uitkomen. Kortom, uit de optelsom van kleine krachten, moet je de grote wiskundige lijnen kunnen afleiden. Dat was globaal het idee van Fazarinc, hoogleraar aan Stanford en tegelijk werkzaam bij Hewlett Packard, een bedrijf dat jaarlijks vele miljoenen dollars wegschenkt aan universiteiten. Ziedaar een ideale combinatie.

Fazarinc legde contacten met de universiteit van Kiel en zo werd een internationaal netwerk opgestart waaraan Liedorp namens Delft deelnam. HP zorgde voor apparatuur en software en de Europese Unie deed ook enige tijd een duit in het zakje. In de afgelopen jaren zijn diverse applicaties onwikkeld, zegt Liedorp: ,,Zelf heb ik een programma geschreven om digitale circuits te simuleren. In Kiel heeft men zich met natuurkunde-onderwijs bezig gehouden, in Murcia met programmeertools en in Oxford bijvoorbeeld met de simulatie van chemische reacties.”
Vriendenclub

Mooie resultaten, maar het unieke van Colos is toch dat het officieel nauwelijks bestaat. ,,Het is altijd redelijk informeel geweest, hoewel we nu bezig zijn meer structuur aan te brengen”, beaamt Liedorp. ,,Ook de apparatuur is verdeeld zonder financiële administratie. HP heeft nooit iets gecontroleerd. Eigenlijk is Colos min of meer een ideologisch project: we verdienen er niks mee.”

Vorig jaar zette Hewlett Packard de subsidie stil, omdat Colos zo onderhand op eigen benen moest kunnen staan. Dat lukte. ,,Het is gewoon een leuk onderwerp”, zegt Liedorp. ,,Dat is ook de reden waarom het nog bestaat. Ik probeer het zoveel mogelijk te incorporeren in mijn werk, maar ik heb zoveel te doen dat ik er helaas weinig aan toekom.”

Liedorp ziet gelukkig wel kans de halfjaarlijkse bijeenkomsten van Colos bij te wonen, meestal van donderdag tot zondag ‘in verband met de vliegtarieven’. Liedorp, met zichtbaar genoegen: ,,Het is haast een vriendenclub, zou je kunnen zeggen.”
(C.J.)

Onderzoeksprogramma’s willen nog wel eens doodbloeden als de geldkraan wordt dichtgedraaid, maar als de wetenschappers het erg leuk vinden, gaan ze ook zonder wel door. Dat geldt bijvoorbeeld voor Colos, een samenwerkingsverband van een vijftiental universiteiten waar ir. J. Liedorp namens Elektrotechniek in meedraait.

Vriendenclub

(C.J.)