Kort

Glossy met TU-onderzoekers

Vier faculteiten van de TU Delft (L&R, 3mE, EWI en CiTG) hebben een Engelstalig magazine uitgebracht met de titel Fundament. Hierin komen vijftien onderzoekers voor het voetlicht die zijn aangesteld met het extra geld (zo’n zestig miljoen per jaar) dat in 2019 ter beschikking werd gesteld uit het Sectorplan Bèta en Techniek. Dat plan was een reactie van het kabinet op de constatering dat het aantal techniekstudenten jaarlijks toenam, maar dat de middelen en het aantal docenten daarbij achterbleven. De TU Delft werd met 11,5 miljoen euro per jaar de grootste ontvanger; 7,4 miljoen voor techniek en 4,1 miljoen voor bèta (wiskunde, natuurkunde, scheikunde).

Die bètasector komt niet in het blad voor. TNW-communicatiemedewerker Jerwin de Graaf vertelt dat zijn collega’s het blad hebben samengesteld als voorbereiding op een inspectiebezoek. Omdat de bètasector geen bezoek kreeg was er geen aanleiding voor een dergelijke tussenrapportage. Mogelijk komt die nog.

Het sectorplan Bèta en Techniek loopt tot en met 2024. Het is de bedoeling dat dan de onderzoekscapaciteit en diversiteit van universiteiten zijn vergroot en dat onderzoekers inspelen op maatschappelijke uitdagingen. Het blad Fundament geeft alvast een indruk.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl