Gevangen in een leugendetector

Wat als werkelijk niets meer van wat je denkt, voelt en doet geheim is? Met zijn project MeMachine liet prof. dr.ir. Pieter Jonker bezoekers van popfestival Lowlands de waarde herontdekken van privacy.

Heb jij niets te verbergen? Ben jij iemand die denkt: ‘so what dat iedereen op Facebook me dronken op een feestje ziet’? Heus, ook jij hebt geheimen. Daar twijfel je niet meer aan na het bijwonen van de lezing MeMachine waarmee hoogleraar vision based robotics Pieter Jonker Lowlands University opende.

Jonker schetste een toekomstbeeld waarin we veranderen in cyborgs die bestuurd worden vanuit de ‘cloud’. Die kant zou het best eens op kunnen gaan dankzij de ontwikkelingen in de social media en de robotica, meent de hoogleraar. Om zijn betoog kracht bij te zetten riep hij Dorith op het podium. Dorith is een knappe jonge vrouw zonder geheimen. Ze is van top tot teen gekleed in het pak Memachine, een robotpak dat alles van zijn drager meet, openbaar maakt en interpreteert – van hersenactiviteit, ademhaling en hartslag tot de meest intieme gedragingen en gevoelens. Als Dorith met haar vriendje zoent, kan het publiek op een scherm zien wat dat doet met haar ademhaling, hartslag en zweetproductie.

“MeMachine is een metafoor voor een robot waarin een mens zit”, vertelt Jonker. “Hoe meer informatie het pak verzamelt, interpreteert en deelt, hoe groter de kans op misverstanden. Je leeft in zo’n pak in feite in een leugendetector.” Het is de hoogleraar een gruwel. Maar het gaat hem er vooral om de discussie aan te zwengelen. Hoe ver willen we gaan met het delen van informatie? Over die vraag wil Jonker festivalgangers laten nadenken. De bedoeling is om Dorith en haar vriendje volgend jaar de hele festivalperiode over het terrein te laten lopen in pakken. Pakken die als extraatje ook seksuele opwinding meten, en met brillen voorzien van eye trackers. Een app is in de maak waarmee de bezoekers van Lowlands 2014 alle ‘persoonlijke’ informatie van de cyborgs tot zich krijgen en ook met hen kunnen communiceren.

Lowlands University is een initiatief van stichting Coolpolitics. Tijdens het Lowlands festival kregen Nederlandse topwetenschappers drie dagen een podium. Het vond dit jaar voor de negende kaar plaats. Ook de Delftse hoogleraar prof. dr.ir. Leo Kouwenhoven, beroemd vanwege zijn ontdekking van het Majoranadeeltje, gaf een lezing. Daarnaast waren er voordrachten van hoogleraar Nederlands en Europees constitutioneel recht Ernst Hirsch Ballin, embryologe Christine Mummery, filosoof Hans Achterhuis en wiskundige Henk Barendregt.