Gespot: zomerpracticum op de campus

HolleSpiegel_8233_WEB.jpg

Werktuigbouwstudenten Sweder Reuchlin (l) en Daan Kerssenmakers werken aan een mooi zomers project: de zonneboiler. De parabolische spiegel concentreert zonlicht op de buis in het brandpunt en warmt het water op dat erdoor loopt. Per uur levert dat 9 liter water op van 55 graden Celsius. Samen met David Breedijk en Stijn de Wilt werken ze aan hun bachelor eindproject als een van de 14 groepen bij de afdeling proces & energy van de faculteit 3mE. In de huidige opstelling wordt zo’n 45% van het zonlicht omgezet in warmte. Met een tweede reflector over de buis en een coating hopen ze tot 55 of 60% rendement te komen. Want dat is wat ingenieurs doen: analyseren en verbeteren. (Foto: Sam Rentmeester)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl