Geen winnaar, wel Bekende Nederlander

Niet Delft maar Groningen is de ‘slimste’ universiteit van Nederland. In de finale van de ‘Universiteitsquiz’ verloor het Delftse team met een verschil van vijf punten van de Groningers.

Na zeven voorrondes stond Delft maandag in de finale van de ‘Universiteitsquiz’, een intellectuele krachtmeting van de VPRO tussen veertien universiteiten. Tegenover de Rijksuniversiteit Groningen, die er met de gouden wisselbeker vandoor ging. Aan de supporters en team captain rector Fokkema is de Delftse nederlaag niet te wijten, maar waaraan dan wel? Inge Schrama (24), studente transport, infrastructuur en logistiek én deelneemster van het Delftse team, denkt dat zenuwen en een beetje pech het verlies hebben veroorzaakt. “We waren behoorlijk zenuwachtig en niet helemaal scherp. Bovendien kreeg Anne-Marie Rasschaert een nogal onduidelijke vraag over haar vakgebied.” Rasschaert (luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) kon hierdoor niet op tijd een goed antwoord geven. “En het Groningse team was natuurlijk heel goed”, lacht Schrama. De Groningers zijn al wat verder in hun studie en iets serieuzer, volgens de Delftse. “Wij wilden ook wel winnen, maar het moest vooral leuk blijven.”

Schrama vond vooral de algemene kennisronde moeilijk. In de voorrondes werden meerkeuzevragen gesteld, maar nu open vragen. “Maar dat heeft niet de doorslag gegeven, ook Groningen had hier moeite mee.” Groningen haalde de winst vooral in de vakkennisrondes. Iedere deelnemer kreeg drie vragen over zijn eigen vakgebied, maar bij een fout antwoord, werd de volgende vraag niet meer gesteld. Zowel Rasschaert als Mark Franken (CiTG) moesten het antwoord op een vraag schuldig blijven. Franken kreeg een vraag over eerstejaars grondmechanica, basiskennis die te ver was weggezakt om in de studio te reproduceren.

Na de opnames was er een borrel bij de VPRO. “We hebben de wedstrijd dan wel verloren, maar de borrel hebben we gewonnen”, zegt Schrama trots, die met haar team het langst bleef. Ook troosten de Delftenaren zich met de gedachte dat ze nu wel Bekende Nederlander zijn. “We hebben uitgezocht dat we bij 200 duizend kijkers officieel Bekende Nederlanders zijn. Bij de eerste aflevering hadden we 175 duizend kijkers, maar als we die van de tweede aflevering erbij optellen, moeten we er wel komen”, sjoemelt de masterstudente.

Tips voor de TU-studenten die volgend jaar een gooi doen naar de wisselbokaal, heeft Schrama wel. “Uitgerust en scherp zijn, kranten lezen en een beetje mazzel hebben. En als je toch verliest, kijk dan de aflevering op een breedbeeldtelevisie. Dan heb je alsnog veel lol.” (MM)