Geen laptops voor alle eerstejaars

Studenten van de faculteiten Civiele Techniek en Geowetenschappen en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek krijgen geen goedkope laptops.

Even leek het er op dat de twee faculteiten in navolging van de faculteiten Industrieel Ontwerpen, Techniek, Bestuur en Management en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) hun eerstejaars studenten in staat zouden stellen om voor een relatief milde prijs een laptop aan te schaffen. Maar beide faculteiten hebben besloten dat het nog te vroeg is voor een laptopproject. Ze willen zich er eerst van verzekeren dat de laptop op een goede manier kan worden ingebed in het onderwijs. Bovendien moet de ruimte gevonden worden om voldoende ergonomisch verantwoorde werkplekken voor laptops te creëren.

Als de plannen nu al waren doorgegaan, was het aantal Delftse eerstejaars met een laptop toegenomen van circa 800 tot ongeveer 1500 man. Over de prijs wordt momenteel met IBM onderhandeld, maar vorig jaar was met Apple een bedrag van ongeveer 1300 euro bedongen. Met name de studentenraad dringt aan op forse kortingen, zonder dat op de kwaliteit beknibbeld wordt.

“Dit uitstel is voor ons geen teleurstelling”, zegt Willem Smit, als ict-projectleider betrokken bij de laptopplannen. “Ik denk dat een universiteitsbrede invoering van de laptops voor studenten onvermijdelijk zal blijken. Het biedt zoveel voordelen: draadloos internetten, overal je spullen bij de hand hebben, enzovoorts. Maar ik kan me goed voorstellen dat faculteiten zich nog beter willen voorbereiden. Bovendien hebben we het als centrale dienst ict-voorzieningen druk genoeg met andere projecten.” In het academische jaar 2007-2008 zal het aantal faculteiten met laptopvoorzieningen wel kunnen worden uitgebreid, verwacht Smit.

De laptops vormen geen verplichte aanschaf, maar vooral eerstejaars van de faculteit 3mE hebben massaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid om er één aan te schaffen. Het aanbod geldt overigens niet voor hogerejaars. Smit: “Het is niet mogelijk om in één keer voor alle studenten een werkplek voor de laptop aan te bieden. Dat zou trouwens een enorme kapitaalvernietiging van werkplekken met desktops betekenen. Dus we bouwen het geleidelijk op, steeds via de eerstejaars.” (JP)