Geen gebouw, maar Bouwkunde werkt door

De faculteit Bouwkunde moet vanaf aanstaande maandag weer draaien. Tenten zullen de atelierruimtes vervangen. Colleges en tentamens gaan door als gepland.

Vastbeslotenheid en daadkracht. Dat was wat het college van bestuur en bouwkundedecaan Wytze Patijn uitstraalden tijdens de bijeenkomst voor medewerkers en studenten van Bouwkunde, woensdagmorgen. “We hebben er de afgelopen 24 uur keihard aan gewerkt om zo snel mogelijk weer up and running te zijn”, zei collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg in een afgeladen auditorium.

Dat harde werk lijkt resultaat te hebben. Binnen afzienbare tijd komen in de directe omgeving van de faculteit tenten, die als atelierruimtes moeten dienen. Colleges gaan indien nodig door op andere faculteiten, misschien ook bij andere onderwijsinstellingen. In overleg met de docenten wordt besloten welke vakken de laatste vier collegeweken eventueel zonder fysieke bijeenkomsten kunnen.

Ook de tentamens gaan ondanks de brand gewoon door. Afstudeerders is gevraagd contact op te nemen met hun mentoren. De leiding van de faculteit hoopt op grote creativiteit bij medewerkers en studenten om zo veel mogelijk zelf alternatieve werkruimte te vinden voor de rest van het collegejaar.

Wetenschappelijke medewerkers krijgen zo snel mogelijk een laptop, zodat ze hun werk in ieder geval digitaal kunnen voortzetten. De servers van Bouwkunde zijn gered. Ondersteunend personeel wordt ondergebracht bij centrale diensten. De afdeling ict schakelt telefoonnummers door naar de mobieltjes van medewerkers.

Voor komend studiejaar zegt decaan Patijn optimistisch te zijn over het vinden van een alternatief gebouw voor zijn faculteit. “Daar zouden we drie jaar moeten kunnen blijven, zodat er daarna een goede structurele oplossing is.”

De studenten en medewerkers van Bouwkunde moeten nu allemaal inventariseren wat ze in het gebouw hadden liggen. Bij het speciale informatiepunt in de aula, dat woensdagmorgen is ingesteld, kunnen zij doorgeven wat ze kwijt zijn. De verzekering dekt niet alleen het gebouw, maar ook alles wat erin aanwezig was, volgens Van den Berg.

Patijn kondigde aan een regeling te zullen treffen voor studenten en promovendi die vertraging oplopen met hun werk. Ook die vertraging kunnen ze doorgeven bij de balie in de aula. Die laatste is er ook voor alle vragen, die na de brand loskomen. Medewerkers proberen die vragen meteen te beantwoorden, notulisten zorgen ervoor dat veelgestelde vragen op internet komen.

Ondanks de heftige vlammenzee is niet het hele faculteitsgebouw vernietigd. De onderste verdiepingen bleven vlammenvrij. Daardoor konden woensdagmiddag de kostbare maquettes en designstoelen van een expositie in de Blokkenhal worden gered. Over de vermaarde boekencollectie van de bibliotheek was woensdag nog niet bekend of ze de brand heeft overleefd.