Geen coronageld voor deel bachelors

Geen korting op het collegegeld, geen tegemoetkoming bij diplomering: één op de vijf afgestudeerde universitaire bachelors grijpt naast de coronacompensatie van de overheid. Het scheelt in totaal ruim vier miljoen euro.

Een student schreef dit najaar een korte brief aan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer over de compensatie voor studenten in tijden van corona. Er is een groep die tussen wal en schip valt, is de boodschap.

Het kabinet heeft twee tegemoetkomingen bedacht. Wie afgelopen studiejaar een hbo-diploma behaalde (tweejarig associate degree, bachelor of master), kreeg 535 euro cadeau. Dat gold ook voor afgestudeerden aan een wo-master. Maar hoe zit het met wo-bachelors?

Die krijgen geen geld, want ze zijn nog niet klaar met studeren. Als ze aan een masteropleiding beginnen, betalen ze dit jaar maar het halve collegegeld. Dat is ook een vorm van compensatie, is de redenering.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl