Fred van Keulen nieuwe decaan 3mE

Professor Fred van Keulen wordt per 1 juli 2022 decaan van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE). De hoogleraar structural optimization and mechanics is al sinds zijn studententijd verbonden aan de TU Delft. In 1987 studeerde hij af aan de faculteit waarover hij nu de leiding krijgt. Daarna volgden zijn promoveren en tal van functies.

In 2016 ontving Van Keulen de Leermeesterprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een hoogleraar die uitblinkt in onderwijs én onderzoek en de wisselwerking daartussen. In een interview met Delta adviseerde hij eerstejaars studenten destijds om binnen hun studie op zoek te gaan naar onderwerpen waar ze het meeste plezier aan beleven. “Die gaan je het makkelijkste af en daar kun je het verst mee komen. Wát het ook is: ga er voor! In het leven moet je al zo veel, zorg er dan voor dat je het met een beetje lol kunt doen.”

Voor 3mE ziet Van Keulen de komende jaren wel wat uitdagingen, zegt hij in een bericht aan TU-medewerkers. “Ik denk dan onder andere aan het onderwijs, het onderzoek en de huisvesting.” Hij volgt professor Theun Baller op, die de faculteit tien jaar lang heeft geleid. Volgende week publiceert Delta een afscheidsinterview met Theun Baller. (SB)

Fred van Keulen. (Foto: 3mE)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl