Foutje, in uw voordeel

,,Ik heb al die studenten opgebeld en van deze groep bleek de helft op een andere manier wel aan de norm te hebben voldaan”, aldus John Stals van CSA. ,,Eén van de studenten is bijvoorbeeld in dat jaar vrij snel overgestapt naar de studie rechten en heeft inmiddels cum laude zijn propedeuse gehaald.”

De schadepost voor de TU komt voor de zeven overgebleven studenten nu uit op een bedrag in de orde van 45 duizend gulden, als IBG overgaat tot het leggen van een claim.

IBG kan het geld verhalen op de TU, of alsnog de beurs voor de studenten omzetten in een lening. De aanvraag voor die omzetting is echter wel te laat door de TU ingediend, namelijk na 1 november. Als IBG de studenten daarom met rust laat, scheelt dat zeven mensen een schuld van ruim zesduizend gulden. Tijd voor een feestje?

Van der Klink moet het eerst nog zien. ,,In mei ’95 ben ik gestopt. Na al enkele jaren op de TU vertoefd te hebben, had ik nog steeds mijn propedeuse niet. Ik ben een baan gaan zoeken met het idee dat die lening vanzelf wel achter me aan zou komen. Nooit meer iets van gehoord. Toevallig had ik het daar nog over met mijn vader, een dag voor dat telefoontje van de mederwerker van CSA. Nu wacht ik af. ‘Een foutje van de bank in uw voordeel’ zou natuurlijk wel heel leuk zijn.”

,,De fout ligt bij ons”, erkent Stals. ,,We werken voor de verwerking van de studievoortgangsgegevens met diverse codes. Dat was in het begin lastig te controleren. Maar het systeem is inmiddels verbeterd en de afspraak met de accountants voor de volgende controle is al gemaakt. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Ingrid Bonnet

,,Een leuke meevaller, als het hierbij blijft. Maar ik heb me nooit erg druk gemaakt over die lening”, vertelt Dave van der Klink. Twee weken geleden bleek dat zo’n veertien materiaalkundestudenten, waaronder Van der Klink, de temponorm hadden ontlopen. De centrale studentenadministratie (CSA) was vergeten de resultaten van de studievoortgangscontrole over het collegejaar 1994-’95 van materiaalkunde door te geven aan de informatie beheergroep (IBG). Daardoor zou hun studiefinanciering niet in een rentedragende lening zijn omgezet.

Ingrid Bonnet