Films in Delft

Zie agenda.

Dr. Dolittle . Eddie Murphy zit zonder ideeën, en leende zich voor de rol van de dokter die met dieren kan praten. Flauwe remake met van die ‘Animal Crackers’-humor die wij van André van Duijn kennen. En een lol dat we hadden.

Gadjo Dilo . Jonge Parijzenaar gaat op zoek naar muzikanten in Roemenië, wordt verliefd op lokale schoonheid en raakt zelf aan de zwerf. Derde aflevering in bejubelde triptiek over zigeunerleven.

Four Days in September . Vier linkse terroristen ontvoeren de Amerikaanse ambassadeur Elbrick ten tijde van Braziliaanse militaire dictatuur. Genuanceerd drama geeft gedetailleerd beeld van waargebeurde idealistendaad uit 1969.

Godzilla . Door atoomproeven gemuteerde hagedinges met grote schoenmaat wandelt door New York en legt eieren in Madison Square Garden. De gehypte Amerikaanse remake van het Japanse filmmonster, gemaakt volgens het motto ‘our plates are much bigger‘.

Halloween H 20 . De ‘boogie man’ is weer actief en zelfs Jamie Lee Curtis is van de partij. Haalt het natuurlijk niet bij het origineel van meester John Carpenter, die tenslotte het genre uitvond. Maar het wordt wel spannend, domme types laten weer de ramen openstaan en de film duurt gewoon anderhalf uur.

Ikiru. Laag ingeschaalde ambtenaar is stervende en zoekt naar de betekenis van het leven. Diepgaand onderzoek van Kurosawa naar het begrip eenzaamheid. Ook wel getiteld ‘Doomed’.

Kundun . Martin Scorsese portretteert op indrukwekkende wijze het leven van de veertiende Dalai Lama en staaft zonder valse sentimenten de morele integriteit van een cultuur die wat China betreft beter kan worden uitgeroeid.

Left Luggage . Geslaagd regiedebuut van Jeroen Krabbé over jonge vrouw die joods verleden weervindt via vriendschap met chassidisch jongetje. Niet letten op het gekke Engels van de internationale cast.

Saving Private Ryan . Terwijl het publiek de afgerukte ledematen op het Normandische strand nog zit te verwerken, ontwikkelt zich een feel-good movie waardoor iedereen alsnog opgelucht de zaal verlaat. Steven Spielberg lapt het ‘m weer.

Siberia . Snelle, eigentijdse Nederlandse film over twee jonge vrijbuiters die in Amsterdam rugzaktoeristes versieren om ze te rippen. Schijnrealisme dat lekker wegzapt op swingendesoundtrack van Junkie XL.

Six Days, Seven Nights . Harrison Ford en Anne Heche stranden op onbewoond eiland en beleven zinderende avonturen terwijl de violen aanzwellen. Vaardige romantische actie-komedie uit de koker van ‘Romancing the Stone’.

Small Soldiers . Tot leven gekomen commando-eenheid van speelgoedsoldaten terroriseert speelgoedwinkel in Ohio. Combinatie van computeranimatie (als in het superieure ‘Toy Story’) en ‘echte’ acteurs.

Taxi . Taxichauffeur denkt dat hij Formule1-rijder is. Franse actiekomedie met veel gerace door de straten van Marseille en gedoe met een bende overvallers. Voorzichtig benaderen.

Cinekid op locatie . Ouders opgelet. Tijdens de herfstvakantie draait in Lumen een aantal middagen om drie uur ’s middags een kinderfilm. Zie agenda.