Wetenschap

File ontvlechten

Naam: Drs. Maaike SnelderNationaliteit: NederlandseLeeftijd: 27 JaarOnderwerp: Hoe kun je het wegennetwerk robuuster maken?Promotors: Prof.d

r. Henk van Zuylen en prof.ir. Ben Immers (verkeerskunde)

Tussenstand: Nog anderhalfjaar te gaan

“Als op een afrit van een Nederlandse snelweg een ongeluk plaatsvindt, is de impact zo groot dat daarna vaak files staan op nog vier andere wegen. Ik kijk ernaar hoe ik het wegennetwerk robuust kan maken, om die situatie te verbeteren.

Alternatieve routes aanbieden kan een goede oplossing zijn. Bij de wegen rond Delft, bijvoorbeeld. Delft is via de snelweg alleen bereikbaar over de A13. Parallelwegen aan de snelweg richting Delft zijn afgesloten omwille van de leefbaarheid in die gebieden. Je kunt bijvoorbeeld niet meer van Rotterdam naar Delft over Zweth. Daardoor wordt de snelweg drukker.

Als de A4 zou worden doorgetrokken naar Rotterdam, is er voor automobilisten een alternatieve route bij Delft. Bij een ongeluk op de A13 zou de A4 een goed alternatief zijn en vice versa. Tussen de hoek van de A13, A20 en A12 is nu de N470 een goed alternatief. Meer alternatieve routes maken het wegennetwerk rond Delft robuuster.

Buffers in de snelwegen maken kan ook goed helpen. Als een weg bijvoorbeeld twee rijstroken heeft, kun je op een druk stuk van de weg bij een stad, de weg verbreden naar drie of vier rijstroken. Dat zijn buffers. Bij knooppunt Kleinpolderplein in Rotterdam, waar de A13 en A20 samenkomen, gebeurt dat nu al. Dat voorkomt files verderop op die snelwegen.

Ontvlechten kan er ook voor zorgen dat het wegennet robuuster wordt. Bij ontvlechten verdeel je vier rijstroken in twee keer twee rijstroken. Twee stroken zijn voor afslaand verkeer en de andere twee voor doorgaand verkeer. Veel automobilisten gaan de snelweg op en er de volgende afslag alweer vanaf. Dat houdt het doorgaande verkeer op. Door een splitsing heeft het doorgaande verkeer daar veel minder last van. Bij Utrecht op de A12 wordt van ontvlechten gebruik gemaakt. Daar moeten automobilisten al heel vroeg kiezen of ze langs Utrecht willen rijden of naar het centrum van de Domstad willen.

Files kun je niet wegnemen. Het is veel te duur om het wegennetwerk aan de spitsperiode aan te passen. Gelukkig kunnen we de huidige situatie wel verbeteren. Maar dat kan er weer voor zorgen dat meer mensen de auto gebruiken, waardoor het weer net zo druk wordt. Daarom richt ik me op ongelukken, omdat daar nog veel winst op te behalen valt. Ik heb nog geen cijfers. Maar ik hoop dat ik er voor kan zorgen dat de impact bij ongelukken veel minder groot is.” (RV)

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Naam: Drs. Maaike Snelder

Nationaliteit: Nederlandse

Leeftijd: 27 Jaar

Onderwerp: Hoe kun je het wegennetwerk robuuster maken?

Promotors: Prof.dr. Henk van Zuylen en prof.ir. Ben Immers (verkeerskunde)

Tussenstand: Nog anderhalfjaar te gaan

“Als op een afrit van een Nederlandse snelweg een ongeluk plaatsvindt, is de impact zo groot dat daarna vaak files staan op nog vier andere wegen. Ik kijk ernaar hoe ik het wegennetwerk robuust kan maken, om die situatie te verbeteren.

Alternatieve routes aanbieden kan een goede oplossing zijn. Bij de wegen rond Delft, bijvoorbeeld. Delft is via de snelweg alleen bereikbaar over de A13. Parallelwegen aan de snelweg richting Delft zijn afgesloten omwille van de leefbaarheid in die gebieden. Je kunt bijvoorbeeld niet meer van Rotterdam naar Delft over Zweth. Daardoor wordt de snelweg drukker.

Als de A4 zou worden doorgetrokken naar Rotterdam, is er voor automobilisten een alternatieve route bij Delft. Bij een ongeluk op de A13 zou de A4 een goed alternatief zijn en vice versa. Tussen de hoek van de A13, A20 en A12 is nu de N470 een goed alternatief. Meer alternatieve routes maken het wegennetwerk rond Delft robuuster.

Buffers in de snelwegen maken kan ook goed helpen. Als een weg bijvoorbeeld twee rijstroken heeft, kun je op een druk stuk van de weg bij een stad, de weg verbreden naar drie of vier rijstroken. Dat zijn buffers. Bij knooppunt Kleinpolderplein in Rotterdam, waar de A13 en A20 samenkomen, gebeurt dat nu al. Dat voorkomt files verderop op die snelwegen.

Ontvlechten kan er ook voor zorgen dat het wegennet robuuster wordt. Bij ontvlechten verdeel je vier rijstroken in twee keer twee rijstroken. Twee stroken zijn voor afslaand verkeer en de andere twee voor doorgaand verkeer. Veel automobilisten gaan de snelweg op en er de volgende afslag alweer vanaf. Dat houdt het doorgaande verkeer op. Door een splitsing heeft het doorgaande verkeer daar veel minder last van. Bij Utrecht op de A12 wordt van ontvlechten gebruik gemaakt. Daar moeten automobilisten al heel vroeg kiezen of ze langs Utrecht willen rijden of naar het centrum van de Domstad willen.

Files kun je niet wegnemen. Het is veel te duur om het wegennetwerk aan de spitsperiode aan te passen. Gelukkig kunnen we de huidige situatie wel verbeteren. Maar dat kan er weer voor zorgen dat meer mensen de auto gebruiken, waardoor het weer net zo druk wordt. Daarom richt ik me op ongelukken, omdat daar nog veel winst op te behalen valt. Ik heb nog geen cijfers. Maar ik hoop dat ik er voor kan zorgen dat de impact bij ongelukken veel minder groot is.” (RV)

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.