Opinie

Fietspad

Sinds mijn vierde kan ik fietsen. Aangezien ik nu 26 jaar ben betekent dit dat ik al 22 jaar door Nederland fiets. Ik kan zeggen dat het fietsen mij de afgelopen twintig jaar redelijk tot goed is afgegaan en dat ik in die jaren weinig ongelukken heb gehad.

br />
Sinds enkele maanden is de Mekelweg voorzien van een fraai nieuw fiets- en voetpad. Ik moet zeggen: het ziet er vrolijk uit. De campus van de TU Delft wordt bijna gezellig.

Het wonderlijke doet zich nu voor dat ik voor het eerst in de 22 jaar dat ik mij per fiets verplaats tegen een lantaarnpaal opgereden ben. Pijnlijk hard ook. En nee, ik had niet gedronken en het gebeurde op klaarlichte dag. Ik dacht dat ik als enige dit probleem had, maar nu blijken enkele vriendjes van me ook veel vaker aanrijdingen en bijna-aanrijdingen met lantaarnpalen te hebben dan ze gewoon waren.

Alhoewel ik niet helemaal kan verklaren waarom we de palen niet lijken te zien, vermoed ik dat de botsingen te maken hebben met de plaatsing van de lantaarnpalen. Deze staan midden op het pad. De zwarte markering voorkomt blijkbaar niet dat fietsers tegen lantaarnpalen botsen.

Bij deze wil ik allereerst alle fietsende gebruikers van de Mekelweg waarschuwen voor het gevaar dat loert: de kans bestaat dat er opeens een lantaarnpaal voor uw fiets opdoemt. Ten tweede wil ik de TU Delft manen iets te doen aan de bestrating waardoor fietsers kunnen voelen of ze zich nog op het fietspad bevinden. De zwarte tegels voorzien van een grove grindlaag zou misschien al veel leed kunnen voorkomen.

Bram van Driel, student technische natuurkunde

Bram van Driel, student technische natuurkunde