Fiets veilig

In verschillende steden krijgen studenten gratis fietslampjes, een fietsbel, een reparatiesetje en een zadelhoesje voor hun fiets. Hiermee hopen actievoerders studenten bewust te maken van hun gedrag op de fiets.

Remmen voor het rode licht, zorgen dat je remmen werken, kijken of je voorvork vastzit… het is onder studenten niet vanzelfsprekend. Die rijden vaak op rammelbakken rond en wanen zich op de fiets onsterfelijk.

Maar het verkeer is nog altijd doodsoorzaak nummer één onder jongeren, zeggen de medewerkers van de stichting TeamAlert. Daar willen ze graag iets aan doen. In de binnensteden van Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Nijmegen, Enschede en Groningen vragen ze ludiek aandacht voor veiligheid op de fiets.

Overigens zijn er steeds minder verkeersslachtoffers. Onder jongeren tussen de vijftien en vijfentwintig jaar vielen er in 2010 voor het eerst meer doden door zelfmoord dan door verkeersongevallen, blijkt uit cijfers van het CBS.

Hoe een leuke huisgenoot tot een bijzonder succes kan leiden. Zesdejaars IO-student Kine Handlykken (24) kwam koud van het conservatorium in het Noorse Trondheim, toen ze – gewoon in haar eigen, Delftse studentenhuis – Maartje de Boer tegen het lijf liep. Die was op haar beurt druk met een studie docent muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tja, dat kon natuurlijk geen toeval zijn. “Goh, leuk dat we allebei spelen, laten we gewoon eens samen beginnen, dachten we. En voor we het wisten hadden we via Maartje allerlei opdrachten om achtergrondmuziek te spelen”, vertelt Handlykken, net terug van een voorstelling in het Utrechtse Werftheater. Eén van die opdrachten was op een nieuwjaarsfeest in Houten. “We speelden gewoon muziek, hadden niet eens een programma. Maar de mensen bleven luisteren, óók toen we klaar waren. Toen raakten we wel even in paniek; wat nu? We babbelden maar wat, en tot onze verbazing bleek het publiek dat leuk te vinden. Toen hebben we besloten door te gaan.” De opdrachten bleven komen.

Het programma dat daaruit voorvloeide, ‘Sex, drugs & Classical music’, was aanvankelijk helemaal niet grappig bedoeld. “Het was een anderhalf uur durend muziektheater, met de filosofie dat klassieke muziek niet elitair hoeft te zijn. We spelen ook klezmer, volksmuziek, jazz… Maar omdat we keer op keer het publiek zo makkelijk mee kregen, vroegen we ons af: hoe grappig zijn we nu eigenlijk? En zo hebben we ons in maart van dit jaar opgegeven voor de voorrondes van het Gronings Studenten Cabaret Festival.”

Met succes, want Maartje & Kine mochten als één van de zes uit ‘een heleboel’ acts door naar de halve finale. “Maar de jury wilde wel meer conferenceachtige elementen, meer tekst. Dus hebben Maartje en ik ons deze zomer opgesloten om alleen maar leuke dingen te bedenken.” De uitkomst: drie grappen. Even slikken dus toen het publiek tijdens de try-outs in Utrecht afgelopen week laaiend enthousiast reageerde. Handlykken: “Dat was wel even freaken, ja. Tot overmaat van ramp kregen we ook nog vreselijk de slappe lach, waardoor we een nummer vier keer opnieuw moesten beginnen. Gelukkig zag het publiek ook daar de lol wel van in.”

Wat vinden de Delftse studenten eigenlijk van die twee vrijgevochten meiden met hun accordeon en ukelele? “Eigenlijk begeven we ons pas sinds maart dit jaar onder de studenten met onze muziek”, bekent Handlykken. “Sindsdien spelen we weleens tijdens het Akoestisch Uurtje in Café Tango. Dat is lekker laagdrempelig, en we worden goed ontvangen!” Met dank aan theaterdocent Maarten Vonk van Sport & Cultuur trouwens. “Hij brengt wat orde in de chaos, en leert ons hoe we op het podium moeten staan. Zonder Maarten waren we nooit door de audities gekomen.”

Maar goed, hoe krijg je het als rastechneut van de TU voor elkaar om met een muziekprogramma door te dringen tot een gerenommeerd cabaretfestival? “Tja”, zegt Handlykken, “de jury is gevallen voor onze eigenheid. We hakken niet in op mensen, doen ook niets met bekende personen. Wij moeten het hebben van absurde humor en zelfspot. Bij ons geen vrouwencabaret over hangtieten en bevallingen. Maar daarmee moeten we het nu wel opnemen tegen allerlei acts van de toneel- en kleinkunstacademie.” Handlykken droomt stiekem van een plek in de finale. “Dat zou betekenen dat we in het eerste kwartaal van 2011 mogen rondtoeren.”

Maartje & Kine toeren nu langs de theaters. Kijk op www.gscf.nl voor de data. De halve finale van het Gronings Studenten Cabaret Festival is eind oktober in Groningen. Maartje & Kine zijn ook op Facebook te volgen.