Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Fax van verre

Erik Broos, Lucas Jan Ebels, Mathijs van Ledden en Kees Wiersema zitten sinds augustus in Suriname. De vierdejaars civiele techniek verrichten er een haalbaarheidsstudie naar een waterkrachtproject in West-Suriname, het zogeheten Kabalebo-project.

Via e-mail bereikt ons de volgende ‘fax’.

Om eens te kijken hoe het er bij een dergelijk project in de tropen aan toegaat, zijn we een paar dagen naar buurland Frans-Guyana geweest waar net een stuwmeer is aangelegd.

Om geld te besparen en omdat het ons veel leuker lijkt, reizen we per bus naar Kourou (bekend van Ariane 5). Hierbij valt het grote verschil tussen Frankrijk (Frans-Guyana) en Suriname toch wel erg op. Aan beide zijden van de Marowijne eenzelfde Toyota-busje, maar in Suriname een ontzettend oude waar we met z’n zestienen in zitten, en aan de overkant een nieuwe met de in Europa wettelijk voorgeschreven maximaal negen zitplaatsen.

Om van Suriname in Frans-Guyana te komen is ook nog een hele toer. Zodra je met je busje in Albina (grensplaats) aankomt, wordt het bestormd door minimaal twintig locals die allemaal een mooie boot hebben om je over te varen. Zeker als Nederlander ben je een gewilde prooi. Een leuke wetenswaardigheid hierbij is de opmerking in de reisgids dat je maar beter niet met zo’n korjaal kunt reizen omdat er regelmatig toeristen verdrinken.

Die stuwdam (‘Le Petit Saut‘) is buitengewoon interessant vanwege de veranderde milieu-inzichten. Men heeft werkelijk elke parende slak geobserveerd en elke tor geteld. Overigens wel schokkend, torren van meer dan vijftien centimeter. Over Kourou valt nog te melden dat de mannelijke Delftse invloed reikt tot de vrouwelijke pr-afdeling van het Space Center.

Terug in Paramaribo wordt Wijdenbosch tot nieuwe president gekozen. Opvallend is dat men zich daarover in Nederland drukker lijkt te maken dan in Suriname. Hier geen politieke beschouwingen, maar de hele dag live de verkiezingen vanuit de Anthony Nesty sporthal, gefilmd met één camera.

P.S. Ondanks alle problemen in Suriname kun je binnen een dag een e-mail-aansluiting regelen.

Erik Broos, Lucas Jan Ebels, Mathijs van Ledden en Kees Wiersema zitten sinds augustus in Suriname. De vierdejaars civiele techniek verrichten er een haalbaarheidsstudie naar een waterkrachtproject in West-Suriname, het zogeheten Kabalebo-project. Via e-mail bereikt ons de volgende ‘fax’.

Om eens te kijken hoe het er bij een dergelijk project in de tropen aan toegaat, zijn we een paar dagen naar buurland Frans-Guyana geweest waar net een stuwmeer is aangelegd.

Om geld te besparen en omdat het ons veel leuker lijkt, reizen we per bus naar Kourou (bekend van Ariane 5). Hierbij valt het grote verschil tussen Frankrijk (Frans-Guyana) en Suriname toch wel erg op. Aan beide zijden van de Marowijne eenzelfde Toyota-busje, maar in Suriname een ontzettend oude waar we met z’n zestienen in zitten, en aan de overkant een nieuwe met de in Europa wettelijk voorgeschreven maximaal negen zitplaatsen.

Om van Suriname in Frans-Guyana te komen is ook nog een hele toer. Zodra je met je busje in Albina (grensplaats) aankomt, wordt het bestormd door minimaal twintig locals die allemaal een mooie boot hebben om je over te varen. Zeker als Nederlander ben je een gewilde prooi. Een leuke wetenswaardigheid hierbij is de opmerking in de reisgids dat je maar beter niet met zo’n korjaal kunt reizen omdat er regelmatig toeristen verdrinken.

Die stuwdam (‘Le Petit Saut‘) is buitengewoon interessant vanwege de veranderde milieu-inzichten. Men heeft werkelijk elke parende slak geobserveerd en elke tor geteld. Overigens wel schokkend, torren van meer dan vijftien centimeter. Over Kourou valt nog te melden dat de mannelijke Delftse invloed reikt tot de vrouwelijke pr-afdeling van het Space Center.

Terug in Paramaribo wordt Wijdenbosch tot nieuwe president gekozen. Opvallend is dat men zich daarover in Nederland drukker lijkt te maken dan in Suriname. Hier geen politieke beschouwingen, maar de hele dag live de verkiezingen vanuit de Anthony Nesty sporthal, gefilmd met één camera.

P.S. Ondanks alle problemen in Suriname kun je binnen een dag een e-mail-aansluiting regelen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.