Campus

Fax van Verre

Thomas van Gent, vijfdejaars lucht- en ruimtevaart loopt stage bij Raytheon Aircraft Company (het voormalige Beechcraft) in Wichita, USA.

Eenmaal aan komen waaien in ‘Sunflower State’ Kansas, in de mid-west van de VS, wordt het allemaal duidelijk: het einde van de wereld is bereikt. Kansas is flat, vast, dusty, warm and empty. De grootste steden zijn Topeka, Wichita, Salina en Kansas City. Wat daarna volgt, is bijna niet meer te vinden op de Rand-McNally-map.

Wichita is met zijn 300.000 inwoners niet zo maar een middelgrote stad. Het is de stad waar aircraft manufacturers Raytheon Aircraft, Cessna, Learjet en (deels) Boeing gevestigd zijn. Wichita wordt daarom ook wel aangeduid met ‘Air Capital of the World‘. De hoeveelheid werkgelegenheid die het met zich meebrengt, is groot.

Waren de mid-eighties (vooral ’82) slechte jaren voor de vliegtuigindustrie, tegenwoordig lijkt alles voor de wind te gaan: Raytheon is hier van nog geen drieduizend man personeel begin jaren tachtig overgegaan op ruim negenduizend. De orders rijzen de pan uit en Raytheon had vorig jaar dan ook een nieuw sales record van 2,5 miljard dollar voor 386 vliegtuigen.

Nieuwste van het nieuwste van Raytheon: de Premier I en de Horizon, beide middelgrote zakenjets met composieten rompschalen, die via fibre filament winding en automatic riveting geproduceerd worden. Aan de bekabeling van de Horizon wordt gewerkt door een vijftiental Hollanders van Fokker Elmo (jawel!). Zij zijn zogenaamde contractworkers en hebben vanwege hun specialisme al meer wereldwijde orders op zak. Wat kan Wichita toch klein zijn.

Openbaar vervoer is absoluut niet uitgevonden Wichita. Het moet een godswonder geweest zijn toen ik plots die ene bus voorbij zag rijden. Omdat de stad zo uitgestrekt is, is een auto absoluut noodzakelijk. Fietsers vormen een bedreigde soort. Het spoor in de stad (honderd jaar geleden goed voor het vervoer van duizenden stuks vee) wordt onder meer gebruikt het transport van Boeing-rompschalen all the way up to Seattle. Dat er nog steeds zo iets als het Wilde Westen is, bewijst het feit dat deze wagons soms geperforeerd arriveren bij Boeing Seattle.

Ik heb voor 18,50 dollar mijn Kansas Drivers License gehaald, nodig voor mijn autoverzekering. Praktijk en theorie namen samen ruim een kwartiertje in beslag en dat is toch wel even iets anders dan back home.

Thomas van Gent

Eenmaal aan komen waaien in ‘Sunflower State’ Kansas, in de mid-west van de VS, wordt het allemaal duidelijk: het einde van de wereld is bereikt. Kansas is flat, vast, dusty, warm and empty. De grootste steden zijn Topeka, Wichita, Salina en Kansas City. Wat daarna volgt, is bijna niet meer te vinden op de Rand-McNally-map.

Wichita is met zijn 300.000 inwoners niet zo maar een middelgrote stad. Het is de stad waar aircraft manufacturers Raytheon Aircraft, Cessna, Learjet en (deels) Boeing gevestigd zijn. Wichita wordt daarom ook wel aangeduid met ‘Air Capital of the World‘. De hoeveelheid werkgelegenheid die het met zich meebrengt, is groot.

Waren de mid-eighties (vooral ’82) slechte jaren voor de vliegtuigindustrie, tegenwoordig lijkt alles voor de wind te gaan: Raytheon is hier van nog geen drieduizend man personeel begin jaren tachtig overgegaan op ruim negenduizend. De orders rijzen de pan uit en Raytheon had vorig jaar dan ook een nieuw sales record van 2,5 miljard dollar voor 386 vliegtuigen.

Nieuwste van het nieuwste van Raytheon: de Premier I en de Horizon, beide middelgrote zakenjets met composieten rompschalen, die via fibre filament winding en automatic riveting geproduceerd worden. Aan de bekabeling van de Horizon wordt gewerkt door een vijftiental Hollanders van Fokker Elmo (jawel!). Zij zijn zogenaamde contractworkers en hebben vanwege hun specialisme al meer wereldwijde orders op zak. Wat kan Wichita toch klein zijn.

Openbaar vervoer is absoluut niet uitgevonden Wichita. Het moet een godswonder geweest zijn toen ik plots die ene bus voorbij zag rijden. Omdat de stad zo uitgestrekt is, is een auto absoluut noodzakelijk. Fietsers vormen een bedreigde soort. Het spoor in de stad (honderd jaar geleden goed voor het vervoer van duizenden stuks vee) wordt onder meer gebruikt het transport van Boeing-rompschalen all the way up to Seattle. Dat er nog steeds zo iets als het Wilde Westen is, bewijst het feit dat deze wagons soms geperforeerd arriveren bij Boeing Seattle.

Ik heb voor 18,50 dollar mijn Kansas Drivers License gehaald, nodig voor mijn autoverzekering. Praktijk en theorie namen samen ruim een kwartiertje in beslag en dat is toch wel even iets anders dan back home.

Thomas van Gent

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.