Fax van verre (2)

Anderhalve maand al zit civieler Ignaz Worm in Saudi-Arabië. Met zijn hulp werken Ballast Nedam en het wegenbouwbedrijf Saudi de Moel aan het renoveren en uitbreiden van het vliegveld Al Jouf, in het noorden van het koninkrijk.

/p>

Een aantal verwachtingen die ik had voor het vertrek naar Saudi-Arabië is uitgekomen: de benzine kost slechts een kwartje per liter, de temperatuur doet het kwik dagelijks stijgen tot zo’n 45 graden Celsius en tussen de enorme hoeveelheid zand en rotsen lopen daadwerkelijk kamelen rond. Andere zaken echter verbazen mij zeer.

Vergeleken met de Westerse normen worden de vrouwen hier als een minderwaardig soort van mensen beschouwd. Je ziet ze eigenlijk nauwelijks en als je ze ziet zijn ze gesluierd. Sinds het moment dat koning Fahd via de televisie bepaalde dat hij de vrouwen geheel gesluierd prefereerde, is zelfs het spleetje voor de ogen verleden tijd. Vrouwen mogen niet zelf autorijden en alleen met hun eigen man op stap. Als de cabine van de pick-up gevuld is met papa en twee zonen zullen moeder en dochter in de achterbak mee moeten rijden. Nu zou je misschien denken dat dat levensgevaarlijk is, maar dit behoort slechts tot de klasse gemiddeld gevaarlijke situaties op de weg.

De combinatie van het verbod op alcohol, theaters en bioscopen en het feit dat een rijbewijs niet verplicht is heeft tot gevolg dat viertienjarige knulletjes in de Nissan Hi-lux van papa het verkeer onveilig maken. Op de twintig kilometer lange weg van het hotel naar de site gebeurt wekelijks een ongeluk. De niet meer te repareren kadavers van voorheen automobielen blijven langs de weg liggen. Dat is geen probleem, want ze doen hier niet aan milieu. Het is niet meer dan normaal dat je lege colaflessen of versleten autobanden langs de weg achterlaat. En zelfs het in de woestijn leeg laten lopen van vaten afgewerkte olie behoort tot het rijke scala van mogelijkheden om de uitgestrekte omgeving om zeep te helpen.

Een andere vreemde gewaarwording is het rechtssysteem in dit land. De hoeveelheid benodigde papieren om bijvoorbeeld binnen het land te mogen reizen is enorm. En zelfs met geldige papieren kan het fout lopen: als een politieman of guard vindt dat de papieren onvoldoende zijn, dan is dat zo. En in de bak zitten in Saudi-Arabië is wel het laatste wat je wilt.