Extra tonnen naar studieplekken

De TU trekt tonnen uit voor verbetering van studieplekken in de bibliotheek én voor betere vindbaarheid van alle studieplekken op de campus.

Studenten zijn blij als het bsa wordt verlaagd. (Foto: Hans Stakelbeek)

Nog dit kalenderjaar moest de universiteit een bestemming vinden voor de besteding van overgebleven geld uit de voorinvesteringen van 2016. De studentenraad (sr) en de ondernemingsraad (or) konden de afgelopen maanden meedenken over de inzet van acht ton, of om precies te zijn: 746 duizend euro.

Hoog op het verlanglijstje stonden verbetering van studieplekken in de bibliotheek en een betere vindbaarheid van studieplekken op de campus. Daar gaat nu bijna drie ton naar toe. Zo komen er akoestische panelen in de kegel van de bibliotheek om geluidsoverlast tegen te gaan.

Ook gaat de bibliotheek de driehoekige tafels vervangen door ‘hybride’ exemplaren die op piekmomenten zijn te gebruiken voor individuele studie en op andere momenten voor groepswerk. Er komen balkjes om studieplekken af te bakenen. Zo kunnen studenten duidelijker zien dat ze nog aan een tafel kunnen bijschuiven.

Vindbaarheidstool

Studieplekken elders op de campus zijn vaak niet goed te vinden door studenten. Sr en or willen dat er alvast data worden verzameld voor het maken van een vindbaarheidstool waarmee is te zien welke plekken er nog op de campus beschikbaar zijn. In een later stadium zou de tool dan Europees kunnen worden aanbesteed.

Verder gaat er twee ton naar onderwijs in digitale vaardigheden. Er komt een platform met online courses over codeer- en rekenprogramma’s die gemakkelijk zijn op te nemen in het onderwijs.

Arbeidsmarkt

Nog eens twee ton gaat naar Career & Counselling Services voor een online platform dat gaat bestaan uit drie delen. Een deel moet studenten informeren over de arbeidsmarkt en carrièreopties met bijvoorbeeld TED talks, filmpjes en podcasts. Een tweede deel biedt oefeningen voor sollicitaties en cv-checks. En het derde deel is bedoeld voor ‘individuele balans’, met meditatieoefeningen, persoonlijkheidstest en e-health modules die kunnen helpen tegen psychische klachten.

Van het restant gaat 26 duizend euro naar de promotie van de website credits for moocs. Hierop worden massive open online courses aangeboden van ook buitenlandse universiteiten, waarmee studiepunten zijn te verdienen. Dat is nu nog niet zo bekend onder studenten.

Vakevaluaties

Eenzelfde bedrag – 25 duizend euro – gaat naar de verbetering van vakevaluaties. Die verschillen per faculteit nogal. Op sommige faculteiten kunnen studenten evaluaties terugkijken op Brightspace, maar de pagina is niet gebruiksvriendelijk, de soorten evaluaties verschillen en niet alle opleidingen delen de resultaten. Een werkgroep gaat het platform binnen Brightspace optimaliseren.

Het geld dat overblijft kan indien nodig als aanvulling naar bovenstaande bestemmingen.

Lees het voorgaande artikel hierover: ‘Wat zou jij doen met acht ton’

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl