Expo: internationals ontwerpen polders

In het Stadskantoor van Delft zijn vanaf vrijdag 22 april ontwerpen te zien van internationale masterstudenten voor de toekomst van de polders in Midden-Delfland. De tentoonstelling duurt tot 23 mei 2022.

Internationale studenten schetsten het landschap van Midden-Delfland. (Foto: Ben Kuipers)

Hoogleraar landschapsarchitectuur Eric Luiten deed een beroep op zijn kantoorgenoot en polderarchitect Ben Kuipers om een groep van 45 internationale studenten te laten denken over en ontwerpen aan de toekomst van Midden-Delfland. Het gebied heeft te maken met tal van strijdige belangen zoals het gebruik als waterbuffer, natuurgebied, voor voedselproductie en recreatie.

“Door de ogen van de studenten zag ik weer hoe complex ons watersysteem eigenlijk is”, vertelt Kuipers. Het viel hem op dat de internationale studenten soms rigoureuze maatregelen niet schuwden en boeren (van hun eigen land) lieten verkassen. Dat zou een Nederlandse polderarchitect niet snel in z’n hoofd halen.

Originele ideeën waren er ook, zoals het houden van waterbuffels wanneer een weide te drassig is. Daarmee kun je immers uitstekende mozzarella produceren. Alle tekeningen over het verleden en de toekomst van het gebied Midden-Delfland zijn verzameld in een boekwerk dat op de tentoonstelling verkrijgbaar is. (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl