Exacte studies schrikken duizenden scholieren af

Saai en moeilijk blijven de belangrijkste redenen om van een bèta-studie af te zien, maar de prestatiebeurs rukt op als extra drempel.

Kies exact

De exacte studies lopen jaarlijks duizenden potentiële studenten mis. Bijna de helft van de vwo-scholieren met een bètapakket blijkt toch geen exacte studie te kiezen. Ze zijn bang dat de studie te zwaar is, en de toekomstige baan saai. Dat blijkt uit onderzoek het Nijmeegse instituut IOWO. De onderzoekers vroegen alle eerstejaars van de universiteiten in Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen en Enschede naar hun vakkenpakket en studiekeuze.

Bijna de helft van de vwo’ers met wiskunde B en natuurkunde in het pakket koos uiteindelijk geen bèta- of techniekstudie. Een deel daarvan ging naar de medische en agrarische hoek, maar bijna dertig procent koos een totaal andere richting. De economische en sociale wetenschappen waren bij hen het populairst.

Bètastudies zijn te moeilijk en te theoretisch, en de toekomstige banen zijn onaantrekkelijk. Dat was voor het belangrijkste motief om af te zwaaien. Verder was bijna een kwart van de mannelijke bètascholieren bang dat de sfeer niet leuk is. Eenzelfde deel van de vrouwen vond een keus voor bèta te riskant in verband met de prestatiebeurs. (HOP/KV)

Kies exact