Evenement opgedragen aan Daphne Stam

Dewis, het vrouwennetwerk aan de TU Delft, draagt zijn jaarlijkse evenement op aan planeetwetenschapper Daphne Stam. Zij bracht eind augustus naar buiten dat zij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek had verlaten om wat zij aanduidde als de ‘machocultuur’. In een interview met Delta vertelde Stam een week later hoe haar carrière was stukgelopen op de ongelijke machtsverhoudingen waar ze mee te maken had.

“Ze voelde zich niet gehoord, ze voelde zich niet goed behandeld”, schrijft Dewis in een korte verklaring. Het vertrek van Stam laat volgens het vrouwennetwerk zien ‘dat er nog een weg te gaan is om een veilige omgeving te creëren die ervoor zorgt dat vrouwen aan de universiteit willen blijven en eerlijke en gelijke kansen hebben om te groeien in hun academische carrière’. Dewis pleit voor een versnelling van cultuurverandering aan de TU.

In de verklaring zegt Dewis Stam het beste te wensen en het evenement aan haar op te dragen. Desgevraagd zegt Stam dat zij hiervan niet op de hoogte is gesteld. “Ik las het toevallig op LinkedIn en vind het vreemd, omdat ze nooit iets voor me hebben kunnen doen. Ik vind dat ze mijn naam niet zouden moeten gebruiken.”

• Het Engelstalige evenement ‘Genderdiversiteit, werk en zorg: Wat de academische wereld kan leren van het bedrijfsleven’ vindt plaats op 5 oktober in de aula van de TU Delft. Meer informatie vind je hier.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl