Even Zürich bellen

Eerst even een stukje persbericht: ,,Het thema van de lezingenreeks ‘Corporealities’ (letterlijk lichamelijkheden) is ontleend aan het boek van de Amerikaanse filosoof Mark Jones, met de titel ‘The Body in the Mind – The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason’. In dit boek uit 1987 wordt de perceptie-theorie (die in de jaren zeventig nog een modern(-istisch)e architectuurvisie onderbouwde en daarna uit het debat verdween) op een omzichtige, systematische en heldere manier op een nieuwe, postmoderne leest gezet.”

Een betrokken student wil wel een toelichting geven, maar bekent eerlijk dat hij geen kenner is. Beter was het om de gastcurator hierover te spreken, maar die zit in Zürich.

De vraag is wat de rol is van het menselijk lichaam in relatie tot de moderne architectuur. Volgens de student heeft Corbusier een maatsysteem ontwikkeld dat ontleend is aan het lichaam. Hij paste dat toe in zijn gebouwen. ,,Dat zie je terug in de hoogte van een muurtje waar je net overheen kunt kijken, of net niet natuurlijk.”

Is dat niet een beetje…? ,,Nu wel. De Romeinse bouwmeester Vitruvius is er eigenlijk al mee begonnen, maar Corbusier heeft het opnieuw geïnterpreteerd en uitgewerkt. Natuurlijk hebben architecten er altijd wel op een bepaalde manier mee rekening gehouden.”

Sommigen geven echter een nieuwe betekenis aan de rol van het menselijk lichaam in de architectuur. Hij voert Coop Himmelblau als voorbeeld op. ,,Die heeft een stadsdeel ontworpen in de vorm van een oog, dus ook met een iris erin.”

Het wordt een beetje onrustig aan de andere kant van de lijn. ,,Ik ben ook maar een student. Misschien moet je toch even naar Zürich bellen.” Dat wordt waarschijnlijk een zeer lang, ingewikkeld verhaal en een kostbare grap, dus liever niet.

Dan maar een citaat van Sartre: ,,Mijn lichaam is overal: de bom die mijn huis vernielde vernietigde ook mijn lichaam, in zoverre is dat huis ook een indicatie voor mijn lichaam.”

Dit biedt aanknopingspunten. ,,Gebouwen zijn een verlengstuk van het lichaam en kunnen er heel sterk op inwerken. In een gotische kerk voel je je heel klein bijvoorbeeld.”

We zijn er nog niet helemaal. Hoe zit het met de eerste spreker Bernard Tschumi, beroemd door het Parijse Parc de la Villette? ,,Hij heeft een park gemaakt waarin hij samenhang heeft gebracht door op de kruispunten van het grid follies te plaatsen.”

Maar wat heeft dat met het menselijk lichaam te maken? ,,Ja, dat weet ik ook niet. (stilte) Tegenwoordig kun je allerlei protheses en faceliften krijgen. Echt, als je wilt kan ik je direct doorverbinden met Zürich. En anders moeten de mensen maar de lezingen bezoeken, dan krijgen ze wel een antwoord.”

‘Corporealities’ wordt vanavond donderdag 26 september in Zaal A op de Faculteit Bouwkunde om 19.00 uur geopend door prof.ir. Peter Luscuere. Bernard Tschumi zal spreken over ‘Bodies inscribing Space’. Interventie door Ole Bouman.

Mannus van der Laan

Onder de titel ‘Corporealities’ vindt vanavond bij Bouwkunde de eerste lezing plaats in een cyclus over de rol van het menselijk lichaam in relatie tot de moderne architectuur. Vijf prominente architectuurdocenten zullen op faculteit Bouwkunde en in het NAi hierover een voordracht houden.

Mannus van der Laan