De sectie mens-machinesystemen (OCP) gaat intensief samenwerken met de Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambresis. Samen werken ze aan een Europees lab in Frankrijk.
Deze week was prof.dr.ir. Peter Wieringa van de sectie mens-machinesystemen in Valenciennes om de ‘intentie om verdere samenwerking te intensiveren’ te ondertekenen. De andere handtekening kwam van prof. Patrick Millot, directeur van het Laboratoire d’Automatique, de Mécanique, et d’Informatique Industrielles et Humaines, verbonden aan de universiteit in Valenciennes. Wieringa werkt sinds tien jaar samen met dit instituut op het gebied van mens- en machine-interacties, voor het ontwerpen van veilige systemen. Centraal thema van de samenwerking is verkeersveiligheid op microniveau. Hiermee worden de interacties tussen bestuurder, zijn omgeving en andere weggebruikers bedoeld.
Volgens Wieringa is de bevestiging van deze samenwerking een opstap tot een Europees laboratorium dat over enkele jaren wordt gebouwd: “De universiteit in Valenciennes wil de goede contacten met de TU benutten om een Laboratoire Européenne Associé op te richten.”
Het initiatief van samenwerking tussen de Franse en Delftse onderzoeksgroepen kwam van de organisatie Cnrs (Centre National de Recherche Scientifique); de Franse variant van onderzoeksfinancierder NWO. Wieringa is niet voor niets erg blij met dit initiatief: “Cnrs is een belangrijke speler van de onderzoeksagenda in de Europese Unie.”
Hoeveel geld beschikbaar komt weet hij niet. Wel is bekend dat andere onderzoeksgroepen van de TU mee gaan doen aan het onderzoek in Frankrijk. Binnen de TU zijn dat de groepen van prof.dr. Andrew Hale (TBM), prof.dr.ir. Bob Mulder (L&R) en prof.dr.ir Gabriel Lodewijks (OCP-Wbmt). (IL)
Deze week was prof.dr.ir. Peter Wieringa van de sectie mens-machinesystemen in Valenciennes om de ‘intentie om verdere samenwerking te intensiveren’ te ondertekenen. De andere handtekening kwam van prof. Patrick Millot, directeur van het Laboratoire d’Automatique, de Mécanique, et d’Informatique Industrielles et Humaines, verbonden aan de universiteit in Valenciennes. Wieringa werkt sinds tien jaar samen met dit instituut op het gebied van mens- en machine-interacties, voor het ontwerpen van veilige systemen. Centraal thema van de samenwerking is verkeersveiligheid op microniveau. Hiermee worden de interacties tussen bestuurder, zijn omgeving en andere weggebruikers bedoeld.
Volgens Wieringa is de bevestiging van deze samenwerking een opstap tot een Europees laboratorium dat over enkele jaren wordt gebouwd: “De universiteit in Valenciennes wil de goede contacten met de TU benutten om een Laboratoire Européenne Associé op te richten.”
Het initiatief van samenwerking tussen de Franse en Delftse onderzoeksgroepen kwam van de organisatie Cnrs (Centre National de Recherche Scientifique); de Franse variant van onderzoeksfinancierder NWO. Wieringa is niet voor niets erg blij met dit initiatief: “Cnrs is een belangrijke speler van de onderzoeksagenda in de Europese Unie.”
Hoeveel geld beschikbaar komt weet hij niet. Wel is bekend dat andere onderzoeksgroepen van de TU mee gaan doen aan het onderzoek in Frankrijk. Binnen de TU zijn dat de groepen van prof.dr. Andrew Hale (TBM), prof.dr.ir. Bob Mulder (L&R) en prof.dr.ir Gabriel Lodewijks (OCP-Wbmt). (IL)
Comments are closed.