Opinie

Eredoctoraten

Delta 01 bevatte een zeer uitgebreid artikel over de eredoctoraten die de TU Delft de afgelopen honderd jaar heeft uitgereikt. In het bijgevoegde kader, ‘Honoris Causa elders’, staat dat de universiteit niet alleen eredoctoraten uitreikt, maar dat onderzoekers verbonden aan de TU Delft ook eredoctoraten ontvangen van andere universiteiten.

br />
Het viel mij op dat de namen van een aantal ereleden van het Technologisch Gezelschap in dit artikel ontbreken, waaronder die van prof.dr. Joop Schoonman, die in 2000 een eredoctoraat heeft ontvangen van de Universiteit van Transsylvanië. Ook prof.dr. Jacob Moulijn, die zeer recentelijk een eredoctoraat heeft mogen ontvangen, ontbreekt.

Naar mijn mening zijn eredoctores iets waar een universiteit trots op mag zijn en in dit artikel worden waarschijnlijk vele eredoctores die op de TU rondlopen of -liepen niet genoemd, terwijl het artikel doet vermoeden dat het een volledige opsomming betreft. Ik neem aan dat dit niet uw intentie is geweest.

Floris Jansen, president Technologisch Gezelschap, de studievereniging van scheikundige technologie.