Het gaat de goede kant op met het Engels van docenten aan hogescholen en universiteiten. Hun taalvaardigheid is al voldoende, meent minister Plasterk, en zal nog verbeteren.
Bij enkele opleidingen laat het Engels van docenten te wensen over, maar van een ‘consistent klachtenpatroon’ is geen sprake. Dat blijkt volgens Plasterk uit de beoordeling van opleidingen door kwaliteitsbewaker NVAO. Bovendien sturen steeds meer opleidingen docenten naar een cursus.
Toch vindt de bewindsman het oordeel van studenten over het Engels van hun docenten ‘niet erg hoog’: gemiddeld een 6,9. In de Nationale Studenten Enquête is daar afgelopen jaar voor het eerst naar gevraagd. Universitaire studenten zijn er iets beter over te spreken (7,0) dan hbo-studenten (6,7).
De tevredenheid van bachelorstudenten loopt overigens flink uiteen, blijkt uit de database van de Nationale Studenten Enquête. Bij de universiteiten bungelen de docenten van de Delftse bacheloropleiding industrieel ontwerpen onderaan: voor hun Engels krijgen zij een 5,2 van hun studenten. Het cijfer is gebaseerd op een klein aantal studenten. Van de Utrechtse opleiding pedagogische wetenschappen zijn 417 studenten ondervraagd en daar reikt de waardering voor het Engels van docenten niet hoger dan een 5,9.
Allerhande talenstudies scoren goed, waaronder Engelse taal & cultuur (Universiteit Leiden), maar ook literatuurwetenschap (Vrije Universiteit) en Scandinavische taal & cultuur (Universiteit van Amsterdam). De grootste van de hoog gewaardeerde opleidingen is de Roosevelt Academy Middelburg, waar studenten het Engels van hun docenten met een 8,2 belonen.
In het hbo zijn de zwaarste onvoldoendes (een 5,2) voor het Engels van de docenten van de opleidingen integrale veiligheidskunde (Saxion Hogescholen Deventer) en bouwmanagement & vastgoed (Hogeschool InHolland Haarlem). Die oordelen zijn echter gebaseerd op tamelijk kleine aantallen studenten.
Opvallender is de magere 5,7 bij het hoger hotelonderwijs van Stenden Hogeschool en de 5,8 voor diermanagement van de Hogeschool Van Hall Larenstein, waar enkele honderden studenten zijn ondervraagd. In de bovenste hbo-regionen bevindt zich de opleiding communications and multimedia (Avans Hogeschool), waar de 71 ondervraagde studenten het Engels van hun docenten waarderen met een 7,5.
Overigens is slechts een deel van het hoger onderwijs onder de loep genomen. Vanaf dit jaar willen de onderzoekers telkens alle opleidingen enquêteren. Dan wordt het beeld snel compleet.
Collega Dap Hartmann reageert in Delta 09 op de uitdaging die Marc de Vries, hoogleraar reformatorische wijsbegeerte en hoogleraar educatie hem in Delta 08 heeft gesteld. Ik ben zeer verbaasd over dit antwoord: hij komt met geen enkel inhoudelijk tegenargument. Ik zie twee mogelijkheden om het antwoord van collega Hartmann te begrijpen. Of Hartmann vindt dat De Vries uit verdachte hoek komt en dat er daarom niet inhoudelijk op zijn stellingen gereageerd hoeft te worden (waarom dan wel met spielerei?). Of collega Hartmann heeft geen inhoudelijk antwoord op deze stellingen en antwoordt daarom met een omtrekkende beweging. Misschien kan Hartmann het in een volgend nummer van Delta goedmaken door wel met een inhoudelijke reactie te komen? Het thema is er belangrijk genoeg voor.
Hans Teerds, onderzoeker bij de faculteit Bouwkunde.
Comments are closed.