Elitestieren

Nieuwe verhoudingen in voetballand, hockeydames naar eerste klasse en positieve discriminatie in geurende sporthal.
‘Taurus 1 gaat promoveren’, luidde de stellige aankondiging op Facebook namens de aan Virgiel gelieerde voetbalclub.

Nu worden in studentenkringen wel vaker huiden verkocht voordat de beer geschoten is, maar in dit geval was er geenszins sprake van blaaskakerij. Thuis tegen het Goudse ONA (1-0) schoot matchwinner Bas Oude Luttighuis zijn club vorige week naar de derde klasse. Opmerkelijk, want de Elitestieren hielden in de reguliere competitie als nummer zes maar drie teams onder zich. Een sterke tussensprint halverwege het seizoen leverde een periodetitel op en daarmee een plaats in de play-offs, met het hierboven gemelde resultaat.

De zaterdagploeg van Ariston’80 volgt de omgekeerde weg. Na onder meer een roemloze 7-1 afstraffing door Te Werve in de play-offs daalt zij af van de derde klasse naar de vierde. De nieuwe verhoudingen in de Delftse studentenvoetbalwereld tekenden zich onlangs al af in het onderlinge oefenduel waarin Taurus met 1-0 zegevierde.

De hockeysters van DSHC zullen volgend seizoen, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, eveneens op een ander niveau uitkomen. Voor de deadline van deze Delta kwam de wedstrijd te laat, maar het moet wel raar zijn gelopen als de dames afgelopen zondag niet het ene puntje hebben binnengesleept om zich kampioen van de tweede klasse te mogen noemen.

Er werd ook nog binnen vier muren gesport. Bijvoorbeeld in hal 1 van het sportcentrum waar op Pinksterzaterdag en –zondag het internationale basketbaltoernooi van Punch plaatsvond. Met de deuren open, om de nachtelijke geuren van de daar slapende buitenlandse ploegen te verdrijven, en tussen de opzijgeschoven matrassen en slaapzakken werd om de prijzen gestreden. Scores van de meisjes in de gemixte teams leverden een punt meer op dan die van de jongens. Een stukje positieve discriminatie, legt Punch-voorzitter Kimberley Bouman uit: “Ter compensatie, er zitten nogal wat lange gasten tussen de mannen.” Het toernooi werd gewonnen door het Franse Feniks.

Lopers, roeiers en fietsers kunnen deze week hun hart ophalen. Vandaag (maandag 1 juni) gaat om 18.00 uur de CampusRun van start. Lopen (naar keuze 5, 10 of 15 kilometer) voor een goed doel. En voor jezelf natuurlijk. Organisator is studievereniging Gezelschap Leeghwater.

Het thema van de veertigste editie van de 100 kilometer lange Ringvaart Regatta op woensdag 3 juni luidt Lose yourself. Er kan vanaf Leidschendam naar Delft desgewenst op de kant worden meegefietst met de roeiers. Met een drankje in de hand op het finishterrein de binnenkomende boten bekijken kan natuurlijk ook.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl