Eindelijk een open hockeyclub

TU-studenten die in competitieverband betaalbaar willen hockeyen, kunnen sinds kort terecht bij SHC Scoop. Lid worden van Virgiel of het Delftsch Studenten Corps is niet meer nodig.

Het werd hoog tijd voor een onafhankelijke hockeyvereniging op het sportcentrum. Dat vond een groep studerende vrouwen, die samenspeelden bij het Delftse Ring Pass. Voornaamste reden was de, voor studentenbegrippen, hoge contributie van burgerclubs. Om je aan te sluiten bij de bestaande studentenhockeyclubs DSHC en Dopie dien je echter eerst lid te worden van het DSC of Virgiel.

Om die reden besloten de dames tot de oprichting van een open studentenhockeyclub. Het initiatief kreeg veel positieve reacties, vertelt Maaike Gorter: “Reacties in de trant van ‘goed initiatief’ en ‘waarom is dit nog niet eerder gebeurd’.” In juni gaf de club in oprichting een clinic, verzorgd door TU-promovendus en veelvuldig international Ronald Brouwer. “Toen is het echt gaan lopen. Ook op de infomarkt, tijdens de OWee, kregen we een heleboel enthousiaste reacties.”

Er werd een bestuur gevormd dat een ambitieplan opstelde. Daarin staan de doelstellingen voor de komende jaren beschreven. Na een aantal open trainingen stond het ledental op zeventig, meer dan genoeg om zich officieel bij de hockeybond te kunnen inschrijven. Er is hard gewerkt aan de statuten, waarmee de club zich na vastlegging bij de notaris kan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Over de clubkleuren, appelgroen en grijs, was men het snel eens. “We gaan binnenkort kleding bestellen, kijken wat mogelijk is met die kleuren.”

Gorter, die deel uitmaakt van het bestuur, hoopt volgend seizoen vier of vijf teams te kunnen inschrijven bij de KNHB. In het lopende seizoen houdt de club het bij een wekelijkse open training, onder leiding van vier ongediplomeerde maar ervaren hockeyers, conditietrainingen en af en toe een oefenwedstrijd. Op 17 november houdt Scoop een introductietoernooi. (JT)

www.scoop.tudelft.nl

www.scoop.tudelft.nl