Eeuwige roem

De voetafdruk van Chantal Achterberg, de Olympische ervaringen van Annette Duetz en de jacht op het wereldsnelheidsrecord op de fiets.

Wie met Olympisch eremetaal thuiskomt wacht eeuwige roem. Tastbare roem. Chantal Achterberg weet ervan. Haar voetafdruk zal deze week worden bijgezet in de gloednieuwe Walk of Fame op de campus van de VU Amsterdam. Achterberg, zowel alumna van de TU Delft als van de VU, won in Rio zilver in de dubbelvier. Voor het erelidmaatschap van Proteus, vier jaar geleden al vergeven aan Achterberg, is nu ook Peter Wiersum voorgedragen door het bestuur. In Rio leidde hij als stuurman voor de derde keer de Holland Acht op een Olympische Spelen. De ploeg, met onder anderen Lagaaier Olivier Siegelaar aan boord, won brons. Wiersums clubgenote Ellen Hogerwerf ontving voor de zesde plaats in de damesacht een Olympisch diploma.

De zevende plaats in de 49’er FX-klasse was voor zeilsters Annette Duetz (technische natuurkunde) en Annemiek Bekkering eveneens goed voor zo’n document. “Ondanks de teleurstelling zijn we trots op wat we samen bereikt hebben de afgelopen jaren”, schrijven ze op hun Facebooksite. Op 22 september komen ze op de unit cultuur uitgebreid vertellen over hun Road to Rio.
Er werd ook op andere plekken op de aardbol internationaal gestreden, afgelopen zomer. In het Kroatische Zagreb veroverde een lichte mannenvier van Laga een gouden medaille tijdens de European University Games. Drie leden van de Delftse krachtsportvereniging IJzersterk hielden rond dezelfde tijd in het Wit-Russische Minsk de eer van de TU Delft hoog door als vierde, negende en tiende te eindigen op de eerste editie van de University Powerlifting World Cup. Het leverde de TU Delft een 18e plaats op in een klassement van 29 universiteiten.

Over kracht gesproken. Fietsen met een snelheid van pak ‘m beet 140 kilometer per uur. Dat is het streven van het Human Power Team, samengesteld uit studenten van de VU en de TU. Van 12 tot 17 september wil de equipe op een kaarsrechte weg in Nevada het wereldrecord terug veroveren voor mensaangedreven voertuigen. Die snelheid moet gehaald worden op een stuk over 200 meter, na een aanloop van acht kilometer. Onlangs probeerden ze hun Velox6 uit op een afgezet deel van de Prinses Beatrixlaan. Een geestige motoragent constateerde na de testrit dat de ingehuurde coureur Jan Bos, voormalig Olympische schaatser, met zijn behaalde snelheid van 59 kilometer zo op de bon geslingerd kon worden. Het wereldrecord staat op 139,4 kilometer per uur. Advies van Sportzaken? Om met de Raggende Manne te spreken: Trappe! Trappe!
Trappe!