‘Eerste jaar technische masters leenvrij’

Als je kiest voor een sociaal leenstelsel, maak dan het eerste jaar voor technische masters leenvrij. Met die suggestie komt Paul Rullmann, lid van het college van bestuur van de TU Delft.

Rullmann pleit niet voor het invoeren van een sociaal leenstelsel, maar als het er komt dan pleit hij voor differentiatie. “Neem technische studies: die duren een jaar langer dan andere studies. Als het eerste jaar van de master leenvrij is, stimuleert dat om door te studeren. Ben je eenmaal goed op dreef, dan kun je het laatste jaar lenen.”

Het collegelid vindt de langstudeerboete ‘zo onrechtvaardig’, bijvoorbeeld voor studenten die dubbel ingeschreven staan, voor deeltijders en vanwege het feit dat de boete met terugwerkende kracht wordt opgelegd. “We krijgen veel brieven van studenten met als strekking: ‘als ik dat geweten had, was ik in mijn bachelor langer doorgegaan in plaats van bestuurswerk doen tijdens mijn master’.”