Eerst sporten, dan naar college

Hoe spelen studentensporters in op het verbod op avondtrainingen en avondlessen? Hebben sportverenigingen alternatieven om in beweging te kunnen blijven?

De dames A-selectie van Ariston’80 staat al vroeg op het veld. (Foto: Sam Rentmeester)

Woensdagochtend, 7.00 uur. Een twintigtal voetbalsters van Ariston80 druppelt het veld op. De bikkels in korte broek, bij amper vier graden en een ijzig windje. Als s avonds trainen niet kan, dan maar vóór de colleges.

Eigenlijk is het trainen als altijd, concludeert speelster Sarah van Burk na afloop. “Het is vroeg, maar als je eenmaal bezig bent valt het mee. De avond houdt mijn voorkeur, maar om te kunnen blijven sporten vind ik dit een goed alternatief. Eén keer per week is te doen.”

Ook de herenselectie maakt gebruik van alternatieve uren. Voor de lagere teams heeft de vereniging het wintermiddagvoetbal bedacht, vertelt bestuurslid Ike Huisman. Elk lid kan inschrijven. We willen dat twee keer per week organiseren, afhankelijk van hoeveel mensen er komen opdagen.

Peiling
Door de nieuwste coronamaatregelen kan X, het sport- en cultuurcentrum van de TU Delft, na 17.00 uur geen fysieke activiteiten meer aanbieden, normaliter tot 23.00 uur het drukst bezette dagdeel.

Waar mogelijk bieden we gelegenheid om de studenten gezond, fit en positief te houden”, vertelt communication advisor Stephanie Mol. We hebben een poll gehouden onder onze doelgroep om de behoefte aan sporten overdag te peilen. Daar hebben we zoveel mogelijk op geanticipeerd, zodat mensen toch iets kunnen doen.

Sommige avondlessen konden naar overdag, andere lessen zijn online te volgen. Voor de fitnessruimte werd de capaciteit verhoogd door extra tijdslots in te zetten.

Het complex gaat niet eerder open dan anders. Wel constateert Mol overdag meer levendigheid dan gebruikelijk, vooral rond lunchtijd en in de namiddag. Maar volgens haar is het niet in verhouding met de normale avonddrukte.

‘We kunnen niet iedereen tevreden stellen’

Verenigingen kunnen op eigen initiatief een veld, zaal of hal reserveren. We moeten zelf een zaal regelen voor een of twee uur”, vertelt voorzitter Marjolein Wolbers van handbalvereniging DSHV Torius. De animo om mee te doen is redelijk, maar minder dan normaal. Het is fijn om met een mix van mannen en vrouwen een partijtje te kunnen doen.

Voorzitter Tijmen Hartsuiker van basketbalvereniging Punch sombert dat X zijn club geen vaste zaaltijd kan aanbieden. “Dat verbaast mij. Ik snap dat ze onze normale uren niet volledig kunnen overzetten, maar helemaal geen alternatief is niet goed. Ze stellen zalen beschikbaar voor vrije boekingen.  We hebben als bestuur gemaild: boek vooral met elkaar een uur, als je met elkaar wilt spelen of trainen.

Hartsuiker wijt de situatie aan de hoge druk op de binnenruimtes. Er zijn op X ook gymlessen voor scholieren. Als je wilt boeken moet je drie dagen van tevoren om middernacht klaar zitten, als de inschrijving opengaat. In buiten sporten ziet de preses geen heil: Dan wordt het een heel ander spel, en het is er te koud voor.

Contactmomenten
Het idee achter de coronamaatregelen is om minder contactmomenten te hebben. Druisen al deze initiatieven daar niet tegenin? Ariston-bestuurslid Huisman ziet wel dat er minder mensen komen: “Voor zon middagsessie schrijven beduidend minder mensen in dan er normaal komen trainen. Hoogstens tien à twintig.” “Iedereen wil graag blijven sporten en als dat zo kan, waarom niet?”, vindt Wolbers van Torius.

“Het is een dilemma”, zegt communicatiemedewerker Mol. “Enerzijds doet de overheid een beroep op minder contactmomenten, anderzijds om lichamelijk en mentaal gezond te blijven. Wij zoeken naar een middenweg. We kijken wat past binnen de maatregelen, om het voor iedereen veilig te houden. We beseffen dat er schaarste is overdag en dat we niet iedereen tevreden kunnen stellen. Verenigingen behandelen we hetzelfde als elk individueel lid. De ruimtes die we hebben stellen we beschikbaar.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport