Een voorproefje op het studentenleven

Een studentenhuis is toch wel anders dan ze zich hadden voorgesteld. En een biertje is wel erg goedkoop. Tijdens de voorlichtingsdagen liet de Verenigingsraad scholieren kennismaken met het Delftse studentenleven.

br />
Zo’n honderd scholieren zochten vrijdag 17 oktober een mentor uit en trokken de binnenstad in. Na een dag techniek snuiven in de TU-wijk was het tijd om sfeer te proeven in historisch Delft.

Joris (5 vwo) uit Naarden wordt bij Oude Delft 96A rondgeleid door de huisjongste. ,,Zo’n huis is luxer dan ik verwacht had”, constateert de scholier. ,,Ik had het me veel kleiner voorgesteld.”

Geert uit Arnhem (6 vwo) kan niet wachten totdat hij op kamers kan: ,,Overdreven luxe, een eigen computer op je eigen slaapkamer.”

Even later zit hij met klasgenoot Jelle bij de eettafel van de Koornbeurs. Bij hun twee biertjes werken ze aardappelkroketjes, een sateetje en worteltjes met doperwtjes naar binnen. ,,Het eten had wat warmer gekund, maar voor dit geld is het zeer goed te doen.”

Ondertussen zet Birgit Kokshoorn van de Verenigingsraad (VeRa) bij de Delftse Studenten Bond stoelen klaar voor het cabaret. Als de zaal is volgelopen blijkt dat vooral de interactieve stukjes van Abracadabaret, de cabaret-ondervereniging van Sint Jansbrug, de scholieren aan het lachen krijgt. Scholieren worden zo gek gekregen om op het podium naar het publiek te zwaaien en over het podium te koprollen. Later wordt er een van de grappenmakers on stage verliefd op de Westbroekse Wietske uit 5 vwo en zingt haar toe: ,,Ik hou van jou, alleen van jou.” Na de voorstelling staart ze verbijsterd voor zich uit. ,,Goed, zo’n studentenprogramma. Zo krijg je een beter idee of een stad je aanspreekt.” (MV)