Een sigaar in het hol van de leeuw

In een goed voorbereide show, begeleid door cameraploegen van Nova en Andries Knevel, voerde VVD-lijsttrekker Mark Rutte afgelopen dinsdag campagne in een ‘politiek café’ bij studentenvereniging Virgiel.

br />
De uitgelezen kans voor studenten om vragen te stellen over de kenniseconomie en de daarmee samenhangende leerrechten, een gevoelig onderwerp binnen de universiteit. Ook het aantal uitloopjaren voor bestuur- en commissiewerk en verhoging van het collegegeld bleken hete hangijzers.

Rutte, zelf in Leiden pas na acht jaar afgestudeerd, was van mening dat er meer verwacht mag worden van de hedendaagse student. “Het is heel belangrijk dat het duidelijk wordt waar de verantwoordelijkheid van de overheid ophoudt en die van de student begint.” Jammer genoeg was van een echte discussie nauwelijks of geen sprake, waardoor veel vragen onbeantwoord bleven.

Toch wist Rutte de aanwezige Delftenaren op zijn hand te krijgen door vergelijkingen te maken met alfastudies. “We kunnen het land niet dempen met sociologen.” Rutte roemde daarnaast de bezuinigingsacties van het college van bestuur en initiatieven zoals Yes!Delft, waar hij zelf bij betrokken is geweest.

Thomas van den Groenendaal, lid van Virgiel, was te spreken over het optreden van Rutte, al zal hij niet op de VVD stemmen. “Het is natuurlijk supermooi dat hij hier gewoon staat, in het hol van de leeuw, terwijl Bos en Balkenende thuis de aardappels aan het schillen zijn. Hij weet de vragen goed te pareren en straalt een goede persoonlijkheid uit.”

Commissaris extern van Virgiel, Saskia Kroon: “De VVD heeft dit goed georganiseerd. Het was echt een interessante avond die goed is bezocht door een gevarieerd publiek.”

Na afloop liep Rutte nog even naar de bar, dronk een biertje en rookte een sigaar. Het was de eerste keer dat hij campagne voerde op een studentensociëteit, maar enthousiast was hij zeker. “Veel brede vragen, niet zozeer gericht op de technische student, maar op het sociale vlak.”

Op de vraag of er nog ‘wat leuks’ rondliep kon vrijgezel Rutte kort zijn. “Weinig vrouwen, maar wat er rondloopt ziet er leuk uit.”

Thomas van Leeuwen

Thomas van Leeuwen