Kersttijd is kerstmuziektijd. De komende twee weken vinden er in Delft heel wat concerten plaats. De Kanaries, het koor van het Delftsch Studenten Corps, hielden afgelopen dinsdag hun concert.
Zij voerden het Quatre Motets pour temps de Noël van Poulenc uit, samen met een koor uit Rijswijk en het Nassaukoor uit Den Haag. Zondag om 14 uur zijn zij nog te horen in de Duinzichtkerk in Den Haag. Hetzelfde stuk van Poulenc zingen ook de heren van Balder. Alle koren en orkesten brengen met Kerst makkelijk in het gehoor liggende muziek. Een vioolconcert van Tsjaikovski door Krashna, een vioolconcert van Bruch door Apollo. Dit zijn de lokkertjes voor de minder makkelijk toegankelijke stukken, die ook op het programma staan. Drie naderende Kerstconcerten heeft Delta eruit gelicht: Krashna Musika, Balder, Apollo én hun muziekstukken.
Het Delftsch Studenten Muziek Gezelschap Apollo brengt bij zijn kerstconcert romantische muziek. Op het programma staan het eerste Vioolconcert van Bruch (waarvan het laatste deel befaamdheid geniet als wasmiddelenreclame), de vierde symfonie van Beethoven en muziek van Willem Pijper.
Die laatste naam is een vreemde eend in de bijt als het gaat om romantische muziek. Pijper (1894-1947) is een van de bekendste moderne Nederlandse componisten, en internationaal zeer bekend. Zijn muziek is over het algemeen rauw, technisch lastig en ontoegankelijk.
De adagio’s die Apollo uitvoert zijn in alle opzichten een uitzondering daarop: ze zijn romantisch van aard, vergelijkbaar met Sibelius en ze zijn technisch niet extreem moeilijk. Pijper schreef ze voor de inwijdingsrituelen van de vrijmetselaarsloge in Rotterdam. De adagio’s zijn over het algemeen harmonisch, en slechts nu en dan kent het werk dissonante akkoorden.
Ook de vierde symfonie van Beethoven (1770-1829) is een stuk dat niet typisch thuishoort in het oeuvre van de componist. De symfonie is fijnzinnig en maar gematigd romantisch. Vooral de speelsheid en subtiel komische effecten maken het stuk bijzonder. Beethoven schreef een bijna schalkse finale, op de manier van Mozart – die overigens Beethoven nog les heeft gegeven.
Het derde stuk, het vioolconcert, is gekozen omdat het makkelijk in het gehoor ligt, vertelt dirigent Bart van Meijl. Afgestudeerd violiste Liselore Molier kan zich volledig uitleven in de lange cadenzen. Bruch (1838-1920) schreef het stuk als één van zijn drie grote vioolconcerten.
Het stuk is zo bekend dat het bijna is doodgespeeld. Het vioolconcert is karakteristiek voor Bruch: elke orkestpartij heeft een eigen stem. Dat voorkomt dat orkestleden in slaap vallen bij stukken waar ze een paar saaie begeleidingsnoten mogen spelen, laat Van Meijl weten.
Adagio’s van Pijper, Symfonie nr. 4 van Beethoven, Vioolconcert no.1 van Bruch.
Solist Liselore Molier, dirigent Bart van Meijl.
14 december 20:30 uur, St.Hippolytuskapel, OD 118
15 december 14:30 uur, Sociëteit Phoenix
Kaarten fl.12,50, studenten fl.5,- te verkrijgen bij VVV en aan de deur.
Het Virgiliaanse mannenkoor Balder geeft zijn kerstconcert samen met het Utrechtse vrouwenkoor Medusa. Op het programma staan kerstmotetten van Poulenc, muziek van Nin, Milhaud, Spirituals en de Missa Luba. De componisten van de stukken omspannen vier continenten.
De Missa Luba is van oorsprong een geïmproviseerde mis. Een Belgische missiepater in Kenya studeerde met plaatselijke mannen en jongens een Latijnse mis in. Dat wil zeggen, de tekst is Latijn en de muziek bestaat uit eenvoudige volksliederen van diverse stammen, begeleid door Afrikaanse drum.
De Missa Luba maakte furore als één van de eerste Afrikaanse muziekstukken die doordrong tot het westerse muziekbewustzijn. Een progressief katholiek gezin kon eigenlijk niet zonder een opname.
De spirituals behoren tot de Noord-Amerikaanse traditie en worden door ongemengd mannenkoor gezongen. Milhaud en Nin (de laatste is de vader van de beroemde schrijfster Anaïs Nin) zijn verbonden met Zuid-Amerika. Nin zette vier oud-Spaanse streekliederen op muziek voor vrouwenkoor, Milhaud zette een surrealistisch gedicht op muziek.
Volgens Medusa-dirigent Truike van der Poel is de keuze voor beide laatste stukken niet makkelijk. De meeste muziek is immers geschreven voor mannen- en jongenskoor, niet specifiek voor vrouwen. Dit in tegenstelling tot het stuk van Poulenc.
Poulenc schreef veel voor koor, en dit stuk Quatre motets pour temps de Noël is erg populair. Vooral om het eerste deel O magnum mysterium, dat Poulenc – oh, verrassing – mysterieus heeft gecomponeerd. Alle stukken op het concert dateren uit het midden van deze eeuw en dat is bij Poulenc soms duidelijk te horen.
Quatre motets pour temps de Noël van Poulenc, Missa Luba, werken van Milhaud en Nin en spirituals.
Dirigenten Truike van de Poel en Mathilde Caljé
Zaterdag 14 december 20:00 uur, Lutherse Kerk, Noordeinde 4
Zondag 22 december 15:00 uur, St Gertrudiskerk, Utrecht
Toegang fl.12,50, studenten fl.10,-. Kaartverkoop aan de deur.
Krashna Musika heeft voor zijn concert een duidelijk thema gekozen: Russische muziek. De revue passeren Stravinski, Tsjaikovski, Sjostakovitsj. Vooral het orkest van Krashna steelt de show met het technisch zeer moeilijke Petroesjka van Stravinski.
Volgens dirigent Daan Admiraal was het weer eens tijd voor een moeilijk stuk. Enige jaren geleden heeft Krashna Le sacre du printemps van dezelfde componist uitgevoerd. Het was de tweede keer dat dit werk in Nederland te horen was. Petroesjka iszelfs een slag lastiger dan dit balletwerk.
Petroesjka is een houten pop, die verliefd wordt op een ballerina. Het ballet is een keerpunt in Stravinski’s werk. Niks romantische orkestklank, maar penetrante noten en een gedurfde instrumentatie. Stravinski verwerkt in zijn muziek Russische volksliederen en bekende Westerse wijsjes tot een carnavaleske poppenwereld.
Tsjaikovski’s vioolconcert is heel anders van karakter. Het hoort thuis in de categorie music for the millions. Hij schreef de muziek tegelijkertijd met de liturgie van Sint Johannes Chrisostomos die het koor van Krashna uitvoert. De teksten van deze mis komen uit de Russisch-orthodoxe kerk. Vergeleken met de klassieke Latijnse mis ontbreekt alleen het Agnus dei (Lam gods). Het zingen van deze mis werd in Rusland eeuwenlang als protest tegen de onderdrukking beschouwd.
Sjostakovitsj is zonder meer de belangrijkst en begaafste Russishe componist na Prokovjev. Krashna zingt van hem tien revolutionaire liederen. De muziek van Sjostakovitsj getuigt van een groot gevoel voor structuur en vorm en een diep gewortelde behoefte aan zangerige melodieën. Veel van zijn composities zijn nogal cynisch door de tweedracht van zijn eigen melancholie en het door de staat opgelegde optimisme. Er is waarschijnlijk geen componist geweest die op politiek vlak, tegen zijn wil, zo’n grote rol heeft gespeeld als Sjostakovitsj.
De liturgie van Johannes Chrisostomos en het vioolconcert van Tsjaikovski, tien revolutionaire liederen van Sjostakovitsj, Petroesjka van Stravinski.
Dirigenten Leo Rijkaart en Daan Admiraal.
Donderdag 12 december 20:15 uur, Sacramentskerk aan het Poortlandplein
Zaterdag 14 december 20:15 uur, Prinsenkerk, Rotterdam
Toegang fl.17,50, studenten fl.12,50. Kaarten reserveren bij van Buytene of telefonisch op 2782925.
,,,
Kersttijd is kerstmuziektijd. De komende twee weken vinden er in Delft heel wat concerten plaats. De Kanaries, het koor van het Delftsch Studenten Corps, hielden afgelopen dinsdag hun concert. Zij voerden het Quatre Motets pour temps de Noël van Poulenc uit, samen met een koor uit Rijswijk en het Nassaukoor uit Den Haag. Zondag om 14 uur zijn zij nog te horen in de Duinzichtkerk in Den Haag. Hetzelfde stuk van Poulenc zingen ook de heren van Balder. Alle koren en orkesten brengen met Kerst makkelijk in het gehoor liggende muziek. Een vioolconcert van Tsjaikovski door Krashna, een vioolconcert van Bruch door Apollo. Dit zijn de lokkertjes voor de minder makkelijk toegankelijke stukken, die ook op het programma staan. Drie naderende Kerstconcerten heeft Delta eruit gelicht: Krashna Musika, Balder, Apollo én hun muziekstukken.
Het Delftsch Studenten Muziek Gezelschap Apollo brengt bij zijn kerstconcert romantische muziek. Op het programma staan het eerste Vioolconcert van Bruch (waarvan het laatste deel befaamdheid geniet als wasmiddelenreclame), de vierde symfonie van Beethoven en muziek van Willem Pijper.
Die laatste naam is een vreemde eend in de bijt als het gaat om romantische muziek. Pijper (1894-1947) is een van de bekendste moderne Nederlandse componisten, en internationaal zeer bekend. Zijn muziek is over het algemeen rauw, technisch lastig en ontoegankelijk.
De adagio’s die Apollo uitvoert zijn in alle opzichten een uitzondering daarop: ze zijn romantisch van aard, vergelijkbaar met Sibelius en ze zijn technisch niet extreem moeilijk. Pijper schreef ze voor de inwijdingsrituelen van de vrijmetselaarsloge in Rotterdam. De adagio’s zijn over het algemeen harmonisch, en slechts nu en dan kent het werk dissonante akkoorden.
Ook de vierde symfonie van Beethoven (1770-1829) is een stuk dat niet typisch thuishoort in het oeuvre van de componist. De symfonie is fijnzinnig en maar gematigd romantisch. Vooral de speelsheid en subtiel komische effecten maken het stuk bijzonder. Beethoven schreef een bijna schalkse finale, op de manier van Mozart – die overigens Beethoven nog les heeft gegeven.
Het derde stuk, het vioolconcert, is gekozen omdat het makkelijk in het gehoor ligt, vertelt dirigent Bart van Meijl. Afgestudeerd violiste Liselore Molier kan zich volledig uitleven in de lange cadenzen. Bruch (1838-1920) schreef het stuk als één van zijn drie grote vioolconcerten.
Het stuk is zo bekend dat het bijna is doodgespeeld. Het vioolconcert is karakteristiek voor Bruch: elke orkestpartij heeft een eigen stem. Dat voorkomt dat orkestleden in slaap vallen bij stukken waar ze een paar saaie begeleidingsnoten mogen spelen, laat Van Meijl weten.
Adagio’s van Pijper, Symfonie nr. 4 van Beethoven, Vioolconcert no.1 van Bruch.
Solist Liselore Molier, dirigent Bart van Meijl.
14 december 20:30 uur, St.Hippolytuskapel, OD 118
15 december 14:30 uur, Sociëteit Phoenix
Kaarten fl.12,50, studenten fl.5,- te verkrijgen bij VVV en aan de deur.
Het Virgiliaanse mannenkoor Balder geeft zijn kerstconcert samen met het Utrechtse vrouwenkoor Medusa. Op het programma staan kerstmotetten van Poulenc, muziek van Nin, Milhaud, Spirituals en de Missa Luba. De componisten van de stukken omspannen vier continenten.
De Missa Luba is van oorsprong een geïmproviseerde mis. Een Belgische missiepater in Kenya studeerde met plaatselijke mannen en jongens een Latijnse mis in. Dat wil zeggen, de tekst is Latijn en de muziek bestaat uit eenvoudige volksliederen van diverse stammen, begeleid door Afrikaanse drum.
De Missa Luba maakte furore als één van de eerste Afrikaanse muziekstukken die doordrong tot het westerse muziekbewustzijn. Een progressief katholiek gezin kon eigenlijk niet zonder een opname.
De spirituals behoren tot de Noord-Amerikaanse traditie en worden door ongemengd mannenkoor gezongen. Milhaud en Nin (de laatste is de vader van de beroemde schrijfster Anaïs Nin) zijn verbonden met Zuid-Amerika. Nin zette vier oud-Spaanse streekliederen op muziek voor vrouwenkoor, Milhaud zette een surrealistisch gedicht op muziek.
Volgens Medusa-dirigent Truike van der Poel is de keuze voor beide laatste stukken niet makkelijk. De meeste muziek is immers geschreven voor mannen- en jongenskoor, niet specifiek voor vrouwen. Dit in tegenstelling tot het stuk van Poulenc.
Poulenc schreef veel voor koor, en dit stuk Quatre motets pour temps de Noël is erg populair. Vooral om het eerste deel O magnum mysterium, dat Poulenc – oh, verrassing – mysterieus heeft gecomponeerd. Alle stukken op het concert dateren uit het midden van deze eeuw en dat is bij Poulenc soms duidelijk te horen.
Quatre motets pour temps de Noël van Poulenc, Missa Luba, werken van Milhaud en Nin en spirituals.
Dirigenten Truike van de Poel en Mathilde Caljé
Zaterdag 14 december 20:00 uur, Lutherse Kerk, Noordeinde 4
Zondag 22 december 15:00 uur, St Gertrudiskerk, Utrecht
Toegang fl.12,50, studenten fl.10,-. Kaartverkoop aan de deur.
Krashna Musika heeft voor zijn concert een duidelijk thema gekozen: Russische muziek. De revue passeren Stravinski, Tsjaikovski, Sjostakovitsj. Vooral het orkest van Krashna steelt de show met het technisch zeer moeilijke Petroesjka van Stravinski.
Volgens dirigent Daan Admiraal was het weer eens tijd voor een moeilijk stuk. Enige jaren geleden heeft Krashna Le sacre du printemps van dezelfde componist uitgevoerd. Het was de tweede keer dat dit werk in Nederland te horen was. Petroesjka iszelfs een slag lastiger dan dit balletwerk.
Petroesjka is een houten pop, die verliefd wordt op een ballerina. Het ballet is een keerpunt in Stravinski’s werk. Niks romantische orkestklank, maar penetrante noten en een gedurfde instrumentatie. Stravinski verwerkt in zijn muziek Russische volksliederen en bekende Westerse wijsjes tot een carnavaleske poppenwereld.
Tsjaikovski’s vioolconcert is heel anders van karakter. Het hoort thuis in de categorie music for the millions. Hij schreef de muziek tegelijkertijd met de liturgie van Sint Johannes Chrisostomos die het koor van Krashna uitvoert. De teksten van deze mis komen uit de Russisch-orthodoxe kerk. Vergeleken met de klassieke Latijnse mis ontbreekt alleen het Agnus dei (Lam gods). Het zingen van deze mis werd in Rusland eeuwenlang als protest tegen de onderdrukking beschouwd.
Sjostakovitsj is zonder meer de belangrijkst en begaafste Russishe componist na Prokovjev. Krashna zingt van hem tien revolutionaire liederen. De muziek van Sjostakovitsj getuigt van een groot gevoel voor structuur en vorm en een diep gewortelde behoefte aan zangerige melodieën. Veel van zijn composities zijn nogal cynisch door de tweedracht van zijn eigen melancholie en het door de staat opgelegde optimisme. Er is waarschijnlijk geen componist geweest die op politiek vlak, tegen zijn wil, zo’n grote rol heeft gespeeld als Sjostakovitsj.
De liturgie van Johannes Chrisostomos en het vioolconcert van Tsjaikovski, tien revolutionaire liederen van Sjostakovitsj, Petroesjka van Stravinski.
Dirigenten Leo Rijkaart en Daan Admiraal.
Donderdag 12 december 20:15 uur, Sacramentskerk aan het Poortlandplein
Zaterdag 14 december 20:15 uur, Prinsenkerk, Rotterdam
Toegang fl.17,50, studenten fl.12,50. Kaarten reserveren bij van Buytene of telefonisch op 2782925.
Kersttijd is kerstmuziektijd. De komende twee weken vinden er in Delft heel wat concerten plaats. De Kanaries, het koor van het Delftsch Studenten Corps, hielden afgelopen dinsdag hun concert. Zij voerden het Quatre Motets pour temps de Noël van Poulenc uit, samen met een koor uit Rijswijk en het Nassaukoor uit Den Haag. Zondag om 14 uur zijn zij nog te horen in de Duinzichtkerk in Den Haag. Hetzelfde stuk van Poulenc zingen ook de heren van Balder. Alle koren en orkesten brengen met Kerst makkelijk in het gehoor liggende muziek. Een vioolconcert van Tsjaikovski door Krashna, een vioolconcert van Bruch door Apollo. Dit zijn de lokkertjes voor de minder makkelijk toegankelijke stukken, die ook op het programma staan. Drie naderende Kerstconcerten heeft Delta eruit gelicht: Krashna Musika, Balder, Apollo én hun muziekstukken.
Het Delftsch Studenten Muziek Gezelschap Apollo brengt bij zijn kerstconcert romantische muziek. Op het programma staan het eerste Vioolconcert van Bruch (waarvan het laatste deel befaamdheid geniet als wasmiddelenreclame), de vierde symfonie van Beethoven en muziek van Willem Pijper.
Die laatste naam is een vreemde eend in de bijt als het gaat om romantische muziek. Pijper (1894-1947) is een van de bekendste moderne Nederlandse componisten, en internationaal zeer bekend. Zijn muziek is over het algemeen rauw, technisch lastig en ontoegankelijk.
De adagio’s die Apollo uitvoert zijn in alle opzichten een uitzondering daarop: ze zijn romantisch van aard, vergelijkbaar met Sibelius en ze zijn technisch niet extreem moeilijk. Pijper schreef ze voor de inwijdingsrituelen van de vrijmetselaarsloge in Rotterdam. De adagio’s zijn over het algemeen harmonisch, en slechts nu en dan kent het werk dissonante akkoorden.
Ook de vierde symfonie van Beethoven (1770-1829) is een stuk dat niet typisch thuishoort in het oeuvre van de componist. De symfonie is fijnzinnig en maar gematigd romantisch. Vooral de speelsheid en subtiel komische effecten maken het stuk bijzonder. Beethoven schreef een bijna schalkse finale, op de manier van Mozart – die overigens Beethoven nog les heeft gegeven.
Het derde stuk, het vioolconcert, is gekozen omdat het makkelijk in het gehoor ligt, vertelt dirigent Bart van Meijl. Afgestudeerd violiste Liselore Molier kan zich volledig uitleven in de lange cadenzen. Bruch (1838-1920) schreef het stuk als één van zijn drie grote vioolconcerten.
Het stuk is zo bekend dat het bijna is doodgespeeld. Het vioolconcert is karakteristiek voor Bruch: elke orkestpartij heeft een eigen stem. Dat voorkomt dat orkestleden in slaap vallen bij stukken waar ze een paar saaie begeleidingsnoten mogen spelen, laat Van Meijl weten.
Adagio’s van Pijper, Symfonie nr. 4 van Beethoven, Vioolconcert no.1 van Bruch.
Solist Liselore Molier, dirigent Bart van Meijl.
14 december 20:30 uur, St.Hippolytuskapel, OD 118
15 december 14:30 uur, Sociëteit Phoenix
Kaarten fl.12,50, studenten fl.5,- te verkrijgen bij VVV en aan de deur.
Het Virgiliaanse mannenkoor Balder geeft zijn kerstconcert samen met het Utrechtse vrouwenkoor Medusa. Op het programma staan kerstmotetten van Poulenc, muziek van Nin, Milhaud, Spirituals en de Missa Luba. De componisten van de stukken omspannen vier continenten.
De Missa Luba is van oorsprong een geïmproviseerde mis. Een Belgische missiepater in Kenya studeerde met plaatselijke mannen en jongens een Latijnse mis in. Dat wil zeggen, de tekst is Latijn en de muziek bestaat uit eenvoudige volksliederen van diverse stammen, begeleid door Afrikaanse drum.
De Missa Luba maakte furore als één van de eerste Afrikaanse muziekstukken die doordrong tot het westerse muziekbewustzijn. Een progressief katholiek gezin kon eigenlijk niet zonder een opname.
De spirituals behoren tot de Noord-Amerikaanse traditie en worden door ongemengd mannenkoor gezongen. Milhaud en Nin (de laatste is de vader van de beroemde schrijfster Anaïs Nin) zijn verbonden met Zuid-Amerika. Nin zette vier oud-Spaanse streekliederen op muziek voor vrouwenkoor, Milhaud zette een surrealistisch gedicht op muziek.
Volgens Medusa-dirigent Truike van der Poel is de keuze voor beide laatste stukken niet makkelijk. De meeste muziek is immers geschreven voor mannen- en jongenskoor, niet specifiek voor vrouwen. Dit in tegenstelling tot het stuk van Poulenc.
Poulenc schreef veel voor koor, en dit stuk Quatre motets pour temps de Noël is erg populair. Vooral om het eerste deel O magnum mysterium, dat Poulenc – oh, verrassing – mysterieus heeft gecomponeerd. Alle stukken op het concert dateren uit het midden van deze eeuw en dat is bij Poulenc soms duidelijk te horen.
Quatre motets pour temps de Noël van Poulenc, Missa Luba, werken van Milhaud en Nin en spirituals.
Dirigenten Truike van de Poel en Mathilde Caljé
Zaterdag 14 december 20:00 uur, Lutherse Kerk, Noordeinde 4
Zondag 22 december 15:00 uur, St Gertrudiskerk, Utrecht
Toegang fl.12,50, studenten fl.10,-. Kaartverkoop aan de deur.
Krashna Musika heeft voor zijn concert een duidelijk thema gekozen: Russische muziek. De revue passeren Stravinski, Tsjaikovski, Sjostakovitsj. Vooral het orkest van Krashna steelt de show met het technisch zeer moeilijke Petroesjka van Stravinski.
Volgens dirigent Daan Admiraal was het weer eens tijd voor een moeilijk stuk. Enige jaren geleden heeft Krashna Le sacre du printemps van dezelfde componist uitgevoerd. Het was de tweede keer dat dit werk in Nederland te horen was. Petroesjka iszelfs een slag lastiger dan dit balletwerk.
Petroesjka is een houten pop, die verliefd wordt op een ballerina. Het ballet is een keerpunt in Stravinski’s werk. Niks romantische orkestklank, maar penetrante noten en een gedurfde instrumentatie. Stravinski verwerkt in zijn muziek Russische volksliederen en bekende Westerse wijsjes tot een carnavaleske poppenwereld.
Tsjaikovski’s vioolconcert is heel anders van karakter. Het hoort thuis in de categorie music for the millions. Hij schreef de muziek tegelijkertijd met de liturgie van Sint Johannes Chrisostomos die het koor van Krashna uitvoert. De teksten van deze mis komen uit de Russisch-orthodoxe kerk. Vergeleken met de klassieke Latijnse mis ontbreekt alleen het Agnus dei (Lam gods). Het zingen van deze mis werd in Rusland eeuwenlang als protest tegen de onderdrukking beschouwd.
Sjostakovitsj is zonder meer de belangrijkst en begaafste Russishe componist na Prokovjev. Krashna zingt van hem tien revolutionaire liederen. De muziek van Sjostakovitsj getuigt van een groot gevoel voor structuur en vorm en een diep gewortelde behoefte aan zangerige melodieën. Veel van zijn composities zijn nogal cynisch door de tweedracht van zijn eigen melancholie en het door de staat opgelegde optimisme. Er is waarschijnlijk geen componist geweest die op politiek vlak, tegen zijn wil, zo’n grote rol heeft gespeeld als Sjostakovitsj.
De liturgie van Johannes Chrisostomos en het vioolconcert van Tsjaikovski, tien revolutionaire liederen van Sjostakovitsj, Petroesjka van Stravinski.
Dirigenten Leo Rijkaart en Daan Admiraal.
Donderdag 12 december 20:15 uur, Sacramentskerk aan het Poortlandplein
Zaterdag 14 december 20:15 uur, Prinsenkerk, Rotterdam
Toegang fl.17,50, studenten fl.12,50. Kaarten reserveren bij van Buytene of telefonisch op 2782925.
Comments are closed.