‘Een ontvoering is vooral ludiek’

Studentenverenigingen moeten hun leden er op wijzen dat acties die lijken op ontvoeringen leiden tot gevaarlijke situaties. Vindt de politie. Een rondgang langs vijf verenigingen leert dat ze begrip hebben voor die oproep.

Maar ook dat ze hechten aan tradities en dat het bij de meeste clubs hoogstens binnenshuis gebeurt.

Delft was vorige week dinsdag in rep en roer. Op de Phoenixstraat zou iemand zijn ontvoerd. De politie rukte massaal uit en koerste over tram- en busbanen en dwars door rood naar de plek des onheils. Daar werd een met tie wraps geboeide student uit een auto ‘gered’ en bleek dat het om een studentenactie ging. De politie was not amused, omdat het toesnellen door de agenten ongevalsrisico’s voor burgers met zich meebrengt.

De vermeende ontvoering had plaats tijdens ‘een mooie traditie’ van het Delftsch Studenten Corps, licht president-senaat Freek Schouten toe. “Eerstejaars gaan op de avond van de verjaardag van hun verticale verband vanuit de sociëteit in smoking dineren op een geheime plaats. Traditie is dat tweedejaars er achter proberen komen waar dat is. Daarom rennen de eerstejaars weg en proberen de tweedejaars ze te pakken en ze te laten vertellen waar het is. Soms moet een eerstejaars dan mee in een auto.”

Schouten begrijpt de suggestie van de politie dat dergelijke tradities niet op een ontvoering moeten lijken. “Vooraf melden we dat aan de leden en op de dagen dat die etentjes zijn, staan er van ons mensen met verkeershesjes op straat om het in goede banen te leiden. We houden vooraf ook contact met de politie.”

Bij Virgiel maakt commissaris extern Almina Brahin er weinig woorden aan vuil: “Deze praktijken spelen bij ons niet. Maar als het zou gebeuren, dan zouden we onze leden waarschuwen.”

De Delftsche Studenten Bond kent wel ‘een soort ontvoering’, meldt president Niek Lemans. “Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld als iemand bestuurswerk gaat doen. Maar we doen zoiets nooit voor de sociëteit. Zo’n ontvoering is vooral ludiek, iets wat altijd zo geweest is.”

“Het is bij ons een ritueel om een bestuurder van zijn bed te lichten voor ‘een opdracht’. Maar dat ziet er niet uit als een ontvoering”, schetst president Sal Dukker van Sint Jansbrug. “Degene om wie het gaat, gaat vrijwillig mee. Het is niet gewelddadig en het gebeurt niet in het openbaar. De oproep van de politie is dus niet op ons van toepassing.”

Ook bij Mensenvereniging Wolbodo kunnen ze weinig met de oproep van de politie omdat nepontvoeringen er niet voorkomen. “We proberen de band met de politie goed te houden voor het geval je ze eens nodig hebt. We zijn nogal anarchistisch en ik ga niet zeggen dat de leden zich aan de wet moeten houden. Iets opleggen zullen wij ook niet gauw doen. Het bericht met oproep van de politie is als humor over de mail naar de leden gegaan. En die kunnen daar dan op reageren.”

Het nieuwe racemonster van Ferrari dankt zijn verbeterde wegligging voor een belangrijk deel aan een uitvinding van Delftse technostarters. De 599XX werd deze week gepresenteerd op een autosalon in Genève. Het bedrijf Actiflow ontwikkelde voor de autofabrikant een systeem dat lucht onder de auto wegzuigt waardoor de luchtweerstand daalt en de wegligging verbetert. “Onze kennis is voornamelijk afkomstig van de TU”, zegt medeoprichter van het bedrijf, Roy Campe, die bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is afgestudeerd. “De TU doet al 20 jaar onderzoek naar grenslaagafzuiging bij vliegtuigen. Uit dat onderzoek is ons bedrijf ontstaan.”

www.actiflow.nl