Campus

Een ‘maaltijd-verkooppunt’ voor de moment-consument

Bedrijven als de pizza-bezorgservice en allerlei afhaaltoko’s zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Om te voorkomen dat klanten ‘weglekken’ is ’s lands grootste kruidenier op zoek naar een nieuw instrument in de strijd om de ‘moment-consument’.

De afgelopen vrijdag afgestudeerde industrieel ontwerper Erik van Daatselaar bedacht een automaat als oplossing.

Van Daatselaar’s ‘geautomatiseerd maaltijd-verkooppunt voor impulsgevoelige locaties’ moet de inwendige mens van haastige, veeleisende en veelal alleenstaande Nederlanders tevreden stellen. De automaat heeft een eilandvorm, waarbij het mogelijk is van alle kanten iets uit het apparaat te halen. ’s Nachts kan het geheel worden afgesloten met een kap die bestendig moet zijn tegen vandalisme. Modern aan de automaat is de betaalwijze: met pinpas. De richtprijs voor een maaltijd uit dit systeem is acht à tien gulden.

Van Daatselaar richtte zich met zijn afstudeeronderzoek bij de vakgroep bedrijfskunde aan de faculteit Industrieel Ontwerpen in de eerste plaats op het in kaart brengen van het probleem. Binnen de ‘eetbranche’ doet zich namelijk op dit moment een kleine aardverschuiving voor. Vroeger at bijna iedereen zijn zelfbereide plakje gewoon thuis. Nu eten steeds meer mensen ‘even tussendoor’ of halen ze bij een traîteur of afhaalchinees een kant-en-klare maaltijd. De kant-en-klare maaltijden in supermarkten, bijvoorbeeld die uit het diepvriesvak, blijken niet populair. ,,Het imago van deze produkten is slecht”, noemt Daatselaar als reden hiervoor. Maar in het buitenland pakt men het volgens hem beter aan: ,,Daar is het aanbod van gemaksprodukten breed en veelzijdig. Door de plaatsing van de produkten in de buurt van kwaliteitsprodukten en versafdelingen is de uitstraling aantrekkelijk en worden de maaltijden gepresenteerd als een volwassen produktgroep.”

De voornaamste oorzaken voor de veranderende eetgewoonten zijn kleinere huishoudens, de veranderde rol van de vrouw in de samenleving en de opkomst van variabele werktijden. Er is er ook steeds meer belangstelling voor buitenlandse gerechten, die niet makkelijk zelf bereid kunnen worden. Van Daatselaar voegt daar aan toe: ,,Een belangrijk aspect van gemaksvoeding is het impulsaspect. Je hebt trek en je wilt een maaltijd kunnen nuttigen. Juist dan zijn de winkels gesloten. Dat is een groot struikelblok voor impuls-gemaksvoeding in de supermarkt.”
Schizofrenie

De beslissing van de consument over wat er gegeten gaat worden hangt dus in toenemende mate van het moment af en wordt sterk beïnvloed door het aanbod. Een dergelijke koper wordt ook wel ‘moment-consument’ genoemd. Van Daatselaar: ,,De Nederlander legt zich steeds minder een life-style op, leeft steeds minder volgens een vast patroon. Hij heeft last van een soort schizofrenie. De ene keer eet hij iets vets uit de muur, de anderekeer alleen een gezonde salade.”

De voornaamste redenen om uit eten te gaan – gezelligheid of een feestje – zijn volgens Van Daatselaar moeilijk te beconcurreren door de supermarktbranche. ,,Kansen liggen op het gebied van de impuls-en gemaksbehoefte en jezelf verwennen. Ook op het gebied van kwaliteit, prijs, ligging, service en de mogelijkheid tot uitproberen van nieuwe produkten, liggen kansen voor de supermarkten.”

Dit zijn ook de voornaamste uitgangspunten van zijn automatische maaltijd-verkooppunt. De maaltijden moeten kwalitatief goed zijn en er ook zo uitzien. Verder moet de service vergroot worden door het aanbieden van maaltijden op veel en drukbezochte plaatsen en op elk moment van de dag. Denk aan een stationshal of pompstation. Ook moet een groot en wisselend assortiment aangeboden worden.

,,Het is belangrijk dat het produkt een lage drempelwaarde heeft”, aldus de industrieel ontwerper. ,,Er bestaat namelijk een spanningsveld tussen ‘kwaliteitseten en ‘automaat’. Mensen vertrouwen niet snel dat er kwaliteit uit een automaat kan komen. Ik heb dit proberen op te lossen door de produkten aantrekkelijk aan de klant te tonen, volgens het ‘What-you-see-is-what-you-get’-principe.”

De ontwikkeling van dit maaltijd-verkooppunt past ook goed in het beleid van de Nederlandse Spoowegen om stations aantrekkelijker te maken voor de reizigers. ,,Op grote stations, zoals nu in Leiden en Den Haag, wil de NS de ruimte in de hal verhuren aan allerlei uitbaters. Hier kan Albert Heijn dus ook plaats huren voor deze automaat.”

Marc ter Beek


De automaat, voor op ‘impulsgevoelige locaties’

Bedrijven als de pizza-bezorgservice en allerlei afhaaltoko’s zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Om te voorkomen dat klanten ‘weglekken’ is ’s lands grootste kruidenier op zoek naar een nieuw instrument in de strijd om de ‘moment-consument’. De afgelopen vrijdag afgestudeerde industrieel ontwerper Erik van Daatselaar bedacht een automaat als oplossing.

Van Daatselaar’s ‘geautomatiseerd maaltijd-verkooppunt voor impulsgevoelige locaties’ moet de inwendige mens van haastige, veeleisende en veelal alleenstaande Nederlanders tevreden stellen. De automaat heeft een eilandvorm, waarbij het mogelijk is van alle kanten iets uit het apparaat te halen. ’s Nachts kan het geheel worden afgesloten met een kap die bestendig moet zijn tegen vandalisme. Modern aan de automaat is de betaalwijze: met pinpas. De richtprijs voor een maaltijd uit dit systeem is acht à tien gulden.

Van Daatselaar richtte zich met zijn afstudeeronderzoek bij de vakgroep bedrijfskunde aan de faculteit Industrieel Ontwerpen in de eerste plaats op het in kaart brengen van het probleem. Binnen de ‘eetbranche’ doet zich namelijk op dit moment een kleine aardverschuiving voor. Vroeger at bijna iedereen zijn zelfbereide plakje gewoon thuis. Nu eten steeds meer mensen ‘even tussendoor’ of halen ze bij een traîteur of afhaalchinees een kant-en-klare maaltijd. De kant-en-klare maaltijden in supermarkten, bijvoorbeeld die uit het diepvriesvak, blijken niet populair. ,,Het imago van deze produkten is slecht”, noemt Daatselaar als reden hiervoor. Maar in het buitenland pakt men het volgens hem beter aan: ,,Daar is het aanbod van gemaksprodukten breed en veelzijdig. Door de plaatsing van de produkten in de buurt van kwaliteitsprodukten en versafdelingen is de uitstraling aantrekkelijk en worden de maaltijden gepresenteerd als een volwassen produktgroep.”

De voornaamste oorzaken voor de veranderende eetgewoonten zijn kleinere huishoudens, de veranderde rol van de vrouw in de samenleving en de opkomst van variabele werktijden. Er is er ook steeds meer belangstelling voor buitenlandse gerechten, die niet makkelijk zelf bereid kunnen worden. Van Daatselaar voegt daar aan toe: ,,Een belangrijk aspect van gemaksvoeding is het impulsaspect. Je hebt trek en je wilt een maaltijd kunnen nuttigen. Juist dan zijn de winkels gesloten. Dat is een groot struikelblok voor impuls-gemaksvoeding in de supermarkt.”
Schizofrenie

De beslissing van de consument over wat er gegeten gaat worden hangt dus in toenemende mate van het moment af en wordt sterk beïnvloed door het aanbod. Een dergelijke koper wordt ook wel ‘moment-consument’ genoemd. Van Daatselaar: ,,De Nederlander legt zich steeds minder een life-style op, leeft steeds minder volgens een vast patroon. Hij heeft last van een soort schizofrenie. De ene keer eet hij iets vets uit de muur, de anderekeer alleen een gezonde salade.”

De voornaamste redenen om uit eten te gaan – gezelligheid of een feestje – zijn volgens Van Daatselaar moeilijk te beconcurreren door de supermarktbranche. ,,Kansen liggen op het gebied van de impuls-en gemaksbehoefte en jezelf verwennen. Ook op het gebied van kwaliteit, prijs, ligging, service en de mogelijkheid tot uitproberen van nieuwe produkten, liggen kansen voor de supermarkten.”

Dit zijn ook de voornaamste uitgangspunten van zijn automatische maaltijd-verkooppunt. De maaltijden moeten kwalitatief goed zijn en er ook zo uitzien. Verder moet de service vergroot worden door het aanbieden van maaltijden op veel en drukbezochte plaatsen en op elk moment van de dag. Denk aan een stationshal of pompstation. Ook moet een groot en wisselend assortiment aangeboden worden.

,,Het is belangrijk dat het produkt een lage drempelwaarde heeft”, aldus de industrieel ontwerper. ,,Er bestaat namelijk een spanningsveld tussen ‘kwaliteitseten en ‘automaat’. Mensen vertrouwen niet snel dat er kwaliteit uit een automaat kan komen. Ik heb dit proberen op te lossen door de produkten aantrekkelijk aan de klant te tonen, volgens het ‘What-you-see-is-what-you-get’-principe.”

De ontwikkeling van dit maaltijd-verkooppunt past ook goed in het beleid van de Nederlandse Spoowegen om stations aantrekkelijker te maken voor de reizigers. ,,Op grote stations, zoals nu in Leiden en Den Haag, wil de NS de ruimte in de hal verhuren aan allerlei uitbaters. Hier kan Albert Heijn dus ook plaats huren voor deze automaat.”

Marc ter Beek


De automaat, voor op ‘impulsgevoelige locaties’

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.