Een adtje voor wat spreektijd

Terwijl opvallend stille eerstejaars studenten woensdagochtend aan lange tafels hun ‘luxe brunch’ verorberen op het Owee-terrein, debatteren vier Tweede Kamerleden op het podium over de basisbeurs, het verhogen van de alcoholleeftijd en de vraag of Delftenaren nerds zijn.

Eerstejaars studenten die aan het einde van het politieke debat pas met hun kratten met brood, beleg en drinken aan de lange tafels op het Owee-terrein gaan zitten, horen vertrouwde geluiden. Drie avonden feesten hebben ze achter de rug met ongetwijfeld genoeg brallende studenten die riepen dat iemand een adtje moest trekken (een glas bier in één keer leegdrinken, voor wie dit gespaard is gebleven).

“Adtje, adtje, adtje”, brullen de eerstejaars nu op aangeven van de presentator van het politieke debat, Stip-wethouder en oud-student technische bestuurskunde Pieter Guldemond. Ze hebben het tegen CDA-Tweede Kamerlid Michel Rog. Zijn politieke opponenten Paul van Meenen (D66), Pieter Duisenberg (VVD) en Eric Smaling (SP) hebben tijdens het debat alle drie een adtje getrokken voor een minuut zuivere spreektijd. Rog laat zich nu het debat is afgelopen niet vermurwen. “Vanavond heb ik weer zin in een biertje.”

De eerstejaars studenten in het publiek laten het erbij zitten. Opvallend rustig zitten ze al sinds het begin van het debat op de houten banken, af en toe leven ze op en roepen ze wat richting het podium. Ze maken tussendoor stokbroodjes mozzarella met tomaat – het is immers een ‘luxe brunch’-, drinken een beker melk, schillen een sinaasappel, spelen wat met hun telefoon of hangen brak tegen elkaar. Knalgele VSSD-zonnebrillen verbergen vele bloeddoorlopen ogen.

Als Duisenberg zegt dat de basisbeurs van hem mag verdwijnen, mag hij op boe-geroep rekenen. Wanneer Rog zegt dat hij voor behoud van de beurs is, krijgt hij juichende reacties. D66 wil de beurs alleen afschaffen als het bespaarde geld wordt geïnvesteerd in het onderwijs. De SP is ‘mordicus tegen’ afschaffing, zegt Smaling. “We mogen jullie niet opzadelen met zo’n grote studieschuld.”

In sneltreinvaart jaagt Guldemond er wat kleinere stellingen doorheen, waarop de studenten via de Owee-app kunnen stemmen. De Kamerleden moeten een Facebook-duim omhoog houden om te laten zien waar ze het wel (like) of niet (unlike) mee eens zijn.

Alleen VVD’er Duisenberg blijkt het eens met de stelling dat de voertaal op de universiteit Engels moet worden, zij het met de kanttekening dat dat niet overal zal kunnen. Smaling is even later de enige die het eens is met de stelling dat bètastudenten een training sociale vaardigheden moeten krijgen. Van de studenten vindt een niet geringe 37 procent ook dat ze weinig sociale nerds zijn, zoals Guldemond vervolgens concludeert.

De stelling dat bij loting alle meisjes direct moeten worden toegelaten, kan op luidruchtige instemming van de aanwezige jongens rekenen. De meisjes zelf vinden het niks, zo blijkt uit hun lauwe reacties, net als de politici. De stelling dat het verhogen van de alcoholleeftijd naar achttien jaar een goed idee is, is misschien wel de meest hachelijke met een publiek dat pure alcoholdampen uitwasemt en politici die adtjes trekken.

D66 en de VVD zijn tegen de verhoging van de leeftijdsgrens, CDA en SP zijn voor. Om zijn mening kracht bij de zetten, klokt D66-er Van Meenen zijn bierglas leeg om zijn minuut spreektijd te innen. “Den Haag lijkt soms helemaal niet te weten wat er in de samenleving gebeurt”, zegt hij.

Daarmee doelt hij niet op het alcoholgebruik onder studenten waar Guldemond steeds grapjes over maakt. “De grens van zestien jaar is al niet te handhaven. We hebben geen nieuwe regels nodig, dat is niet de oplossing. Er moet meer voorlichting komen over wat alcohol doet met jonge mensen.” Gelukkig zijn er VSSD-zonnebrillen om dat overdag een beetje te verbergen. Als de biercantus straks begint, zullen ze wel weer af kunnen.