Ecorunner meest zuinige wagen op waterstof

Het Eco-Runner Team van de TU heeft afgelopen weekend in Rotterdam de eerste plaats veroverd in de waterstofklasse van de Shell Eco-marathon. Dit is een jaarlijkse wedstrijd waarbij scholieren en studenten zo zuinig mogelijk moeten rijden met een zelf ontwikkeld voertuig.

Op een litertje benzine naar Madrid en weer terug; dat dit in theorie mogelijk is, demonstreerden de vijftien studenten van het Eco-Runner Team Delft afgelopen weekend op een speciaal aangelegd parcours rondom de Ahoy. Hun waterstof-aangedreven Ecorunner V heeft een verbruik van 1227,5 kilometer op een kubieke meter waterstof. Dat is omgerekend naar energie-inhoud 3653 kilometer op een liter benzine. Een tankje met 2,9 kilogram waterstof zou voldoende zijn om met de wagen rond de wereld te rijden.

Met deze score won het team van de TU de prototype-waterstofklasse, met ruime voorsprong op de concurrentie. Team H2A van de Hogeschool van Amsterdam, dat vorig jaar als eerste eindigde, heeft nu de tweede plaats in de wacht gesleept met 762,8 kilometer op een kubieke meter waterstof.

Ondanks het indrukwekkende eindresultaat verliep de race niet vlekkeloos. Het team had vaak last van een wagen met cameramensen aan boord die ook over het parcours reed. Deze ontnam de bestuurder het zicht en voorkwam dat zij een ideale lijn kon volgen. Daarnaast hadden de Delftse studenten door tijdgebrek weinig telemetrie aan boord. Zo konden ze gedurende de race niet bijhouden wat het brandstofverbruik was.

“Dit jaar hebben we heel veel aandacht besteed aan het verlagen van de luchtweerstand”, zegt teammanager Jim Hoogmoed. “Tijdens een test in een windtunnel hebben we vastgesteld dat de Ecorunner V op dit moment ’s werelds meest aerodynamische auto is.”

Met het nieuwe aerodynamische ontwerp brak het team dit weekend ook het eigen persoonlijke verbruiksrecord, dat was vorig jaar gezet op 3524 kilometer per liter.

Dit jaar was de eenendertigste editie van de Shell Eco-marathon. Wat in 1985 bescheiden begon met vijfentwintig voertuigen is in drie decennia uitgegroeid tot een groot evenement met bijna tweehonderd teams en drieduizend studenten.

De studenten hebben de keuze uit twee types voertuigen, namelijk de Prototype, het futuristische voertuig, of de UrbanConcept, het conventionelere voertuig. Daarnaast kunnen ze kiezen op één van zeven soorten brandstoffen. Benzine, diesel, ethanol, GTL of het nieuwe brandstoftype CNG (compressed natural gas) vallen onder de meer conventionele brandstoffen. De alternatieve energiedragers zijn waterstof en elektrisch (met mogelijke ondersteuning van zonne-energie). De winnaar is het team dat het verst rijdt op het equivalent van een kWh, een kubieke meter of een liter brandstof.